Odotettu ja salamyhkäinenkin projekti Rauman telakalla vihdoin käyntiin – näille aluksille "ei ole referenssejä muualla maailmassa"

Merivoimien korvetit rakennetaan monitoimihallin sisällä, uteliailta katseilta suojassa turvallisuussyistä. Länsi-Suomi paikalla tiedotustilaisuudessa.

Ensimmäisen merivoimille toimitettavan Laivue 2020 -monitoimikorvetin rakentaminen on alkanut Rauma Marine Constructionsin eli RMC:n telakalla tänään maanantaina steel cutting -seremonian muodossa.

Yhteensä Laivue-projekti käsittää neljä Itämeren vaihteleviin olosuhteisiin suunniteltua monitoimikorvettia.

Projektiin liittyy tiettyä salamyhkäisyyttä, sillä alukset rakennetaan turvallisuussyistä uuden monitoimihallin sisällä uteliailta katseilta suojassa.

Korvettien suunnittelu on viivästynyt vuosien varrella.

– Olemme ylpeitä osuudestamme tässä merkittävässä hankkeessa. Tänään alkava tuotanto on selkeä osoitus siitä, että olemme onnistuneesti vieneet läpi vaativan suunnitteluvaiheen ja meillä on vahva pohja lähteä valmistamaan aluksia, kertoo tiedotteessa RMC:n toimitusjohtaja Mika Nieminen.

Telakkayhtiö julkaisi asiasta iltapäivällä julkivapaaksi tulleen tiedotteen. Länsi-Suomi on myös paikalla jo aamupäivän puolella alkaneessa tiedotustilaisuudessa, ja uutisoi aiheesta sen perusteella myöhemmin lisää.

Juttu jatkuu kuvan jälkeen.

"Ei ole referenssejä muualla maailmassa".

RMC:n tiedotteen mukaan Laivue2020 -hankkeen monitoimikorveteille ja niiden suorituskyvylle "ei ole referenssejä muualla maailmassa".

Pohjanmaa-luokan aluksella on merkittävä valvontakyky niin ilmaan, pintaan kuin veden allekin. Lisäksi korvetit pystyvät merimiinoittamaan, torjumaan pinta-aluksia, sukellusveneitä ja ilmamaaleja kuin johtamaan merioperaatioitakin.

– Suunnittelussa on erityisesti kiinnitetty huomiota shokinkestävyyteen, melutasoihin ja veden pinnan yläpuolisen hälveen hallintaan. Monitoimikorvetit ovat Suomen merivoimissa ensimmäinen alusluokka, joka suunnitellaan ja rakennetaan luokituslaitoksen valvonnassa mukaan lukien jäissäkulkukyky, kertoo RMC:n projektijohtaja, kommodori evp. Timo Ståhlhammar.

Kokonaisuudessaan hankkeen on tarkoitus valmistua vuoteen 2029 mennessä. Sen suora työllistämisvaikutus Suomessa on noin 3 600 henkilötyövuotta.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut