Oletko miettinyt koululaisesi huonetta liikunnan näkökulmasta?

Koululaisten liikunnan määrä vähenee, mitä ylemmille luokille lapsi koulussa siirtyy.

Mehiläisen urheilulääkäri Harri Helajärvi on koonnut vinkkejä, kuinka koululaista voi kannustaa liikkumaan.

Aluksi Helajärvi kehottaa opettamaan arjen aktiivisuuteen, koska jo 10 minuutin liikuntajaksolla on merkitystä.

Toiseksi on sytä katkoa istumisjaksoja ja tätä silmällä pitäen miettiä myös huoneen sisustusta. Mikä saisi koululaisen tekemään hetkeksi jotain muuta kuin istumaan: jumppapallo, leuanvetotanko, nostopöytä?

Lajeja kannattaa miettiä koululaisen ehdoilla. Urheiluseurojen tarjonnan lisäksi voi pelata pihalla, kiipeillä tai vaikka juoksennella epätasaisessa metsämaastossa.

Liikkumista voi yrittää ujuttaa muun tekemisen sekaan sekä toisaalta keskustella liikunnan merkityksestä.

Ruutu- ja peliaikaa on rajoitettava, vaikka päivällä olisikin treenit.

Helajärvi kehottaa lisäksi toimimaan esimerkkinä, koska lapsena opittu liikkuminen kantaa usein pitkälle aikuisuuteen.