Oliko Jaakonmeri kupla? Autonomisten alusten testialueelle Eurajoella oli suuret odotukset, mutta testejä on tehty tasan nolla

Toimintaa hallinnoivan yhtiön toimitusjohtaja Harri Kulmala katsoo, että odotukset olivat liikaakin aikaansa edellä. Lupa päättyy jo vuonna 2025, mutta jatkoa ei ole vielä pohdittu.

| Päivitetty

Yksi One Sea -ekosysteemin perustajajäsenistä on Rolls Royce. Vuonna 2018 julkaistussa kuvassa on sen yksi visio autonomisesta aluksesta. Jaakonmerellä ei ole toistaiseksi testattu sen enempää tämän kuin muidenkaan yhtiöiden autonomiseen merenkulkuun liittyvää teknologiaa

Jos asiat olisivat edenneet, kuten viisi-kuusi vuotta sitten ennakoitiin, niin Eurajoen merialueella olisi jo nähty robottilaivojen konsepteja ja muuta enemmän tai vähemmän autonomista meriliikenneteknologiaa. Toisin kuitenkin kävi.

Suurin puhein lanseeratulla Jaakonmeren testialueella ei ole tapahtunut mitään itseohjautuviin aluksiin viittaavaa.

– Alueella ei ole vieläkään tehty yhtään tällaista testiä, vahvistaa testialuetta hallinnoivan ja valvovan DIMECC Oy toimitusjohtaja Harri Kulmala.

Suuret tavoitteet

Vuonna 2016 Juha Sipilän (kesk.) hallitus sekä Anne Bernerin (kesk.) johtama liikenne- ja viestintäministeriö käynnistivät miehittämättömän meriliikenteen edistämishankkeen.

One Sea -hankkeen – tai ekosysteemin, kuten ala itse yhteenliittymää nimittää – tavoitteena on luoda maailman ensimmäiset miehittämättömät merenkulun tuotteet, palvelut ja toimiva ekosysteemi vuoteen 2025 mennessä.

Yhteenliittymään kuuluu kymmeniä yrityksiä, ja niiden lisäksi yhteistyötä on rahoittanut Business Finland.

Hankkeeseen kytkeytyi vahvasti ajatus siitä, että alan kehittyminen Suomessa vaatii miehittämättömien alusten testialueen. Sellainen löytyi Eurajoelta.

Piti alkaa saman tien

Jaakonmeri sai virallisesti alkunsa, kun Varsinais-Suomen ely-keskus myönsi vuonna 2017 luvan meriliikenteen rajoittamiseen alueella. Seuraavana vuonna tuli voimaan alusten vähimmäismiehitystä ja vahdinpitoa koskeva lakimuutos, joka mahdollisti autonomisten alusten testit.

Näihin aikoihin Jaakonmereen kohdistuvista odotuksista myös uutisoitiin laajasti, sillä alueen oli määrä vauhdittaa ala nopeaan nousuun ja kasvattaa roimasti suomalaisen meriteknologian vientiarvoa. Lisäksi lupaa haettiin sillä varaumalla, että jatkossa aluetta voi olla tarve kasvattaa.

– Testien odotetaan käynnistyvän keväällä 2018, mutta tarvittaessa testaaminen on mahdollista jo syksyllä, DIMECC totesi tiedotteessaan elokuussa 2017.

Tarvetta ei ollutkaan

Testejä ei kuitenkaan ollut tehty vielä vuoden 2020 helmikuussakaan. Tuolloin yhtiön toimitusjohtaja Kulmala arvioi Ylellä alustestien alkavan Jaakonmerellä "parin vuoden sisällä".

Helmikuussa 2023 testien määrä on siis kuitenkin edelleen pyöreä nolla.

On selvää, että alkuperäiset arviot testimeren tarpeesta ja aikatauluista osoittautuivat liian optimistisiksi. Kulmalan mukaan se on kuitenkin teknologiakehityksen ennakoinnissa normaalia.

– Kokonaisten laivastojen eli ”fleetien” testaamistarve on paljastunut kaukaisemmaksi asiaksi kuin vuonna 2017 kuvittelimme, toimitusjohtaja myöntää.

Yksi neuvottelu menossa

Keskustelut Jaakonmeren käytöstä aloitettiin pääosin kotimaisten tai Suomessa toimivien yritysten kanssa.

Niiden kohdalla viiden vuoden takaiset arviot osoittautuivat erityisen vääriksi. Kulmalan mukaan se selittää, miksi testauksia ei ole Eurajoella nähty.

– Toimijat ovat löytäneet kustannustehokkaampia testauspaikkoja, koska testit ovat olleet pienimuotoisia ja yleensä yhden autonomisen aluksen liikuttamisia. Tällaisia olemme toteuttaneet muun muassa Sea4Value-ohjelmassamme.

Toimitusjohtajan mukaan kansainvälinen kiinnostus Jaakonmerta kohtaan onkin nyt suurempaa kuin kotimainen. Johtaako kiinnostus myös testien toteutumiseen, jää nähtäväksi. Sama koskee alueen tulevaisutta muutoinkin.

– Yhdestä kansainvälisestä testaajasta vuoden sisällä on neuvottelu käynnissä, muuta en osaa arvioida.

Jatkosta ei päätöksiä

Oliko Jaakonmeri siis lopulta kupla? Siihen Kulmala vastaa kiertoteitse toteamalla, että tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa on "erilaisia ajoituksia".

– Jaakonmeri keksittiin ja tuotiin julki ehkä aikaisemmin kuin sen käyttöön oli valmiutta, hän sanoo.

One Sea -ekosysteemiin on viime aikoina liittynyt uusia, ulkomaisia yhtiöitä. Kulmalan mukaan se osoittaa, että autonomisen meriliikenteen esteiden poistamiseen on löytynyt oikea suunta.

– Kaikki liittyy kaikkeen, eikä mitään yksittäistä asiaa kannata tässä suuressa kehityskaaressa painottaa liikaa.

Ely-keskuksen lupa on voimassa vuoden 2025 loppuun. Vesiliikennelain vuonna 2020 tapahtuneen muutoksen vuoksi uutta lupaa tulee hakea Traficomista.

Haetaanko sitä?

– Tuohon on vielä niin pitkä aika, ettei asiasta ole yhtiössämme eikä asiakkaidemme piirissä edes avattu keskustelua.

Jaakonmeri

Jaakonmeri on Eurajoella sijaitseva itseohjautuvien alusten ja muun autonomisen meriteknologian testialue.

Sen koko on noin 8x17 kilometriä.

Vesialueen omistaa valtio.

Jaakonmeren toimintaa hallinnoi DIMECC Oy.

Maksullista käyttöoikeutta testauksiin voi hakea kuka tahansa 1-6 viikoksi kerrallaan.

Touko-kesäkuussa testejä ei saa tehdä.

Testien aikana alueella on kielletty muu kuin kyseiseen testiin liittyvä vesiliikenne.

Kielto ei koske esimerkiksi pelastustoimen tai puolustusvoimien liikkumista.

Testijaksoista tulee ilmoittaa vähintään kuukautta ennen niiden alkamista.

Ammattikalastajat valittivat lupapäätöksestä aina korkeimpaan hallinto-oikeuteen (KHO) saakka.

Taustalla olivat muun muassa pelot silakkatroolaukselle aiheutuvista haitoista.

KHO totesi vuonna 2020 tekemässään vuosikirjapäätöksessä, että vesiliikennekiellolle oli yleisen edun mukaiset perusteet.

Alue on nimetty sen perustamisessa merkittävässä roolissa olleen tohtori Jaakko Talvitien mukaan.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut