Oma kädenjälki seilaa maailman merillä

Kun Foreshipin autolauttasuunnittelun päällikkö Ari Huttuselle kertoo, että on kuullut miestä kuvailtavan maailmanluokan laivasuunnittelijaksi, hän alkaa nauraa hyväntuulisesti.

Juttutuokio miehen kanssa ja hänen kertomuksensa uran varrelta paljastavat kuitenkin, että puheet osuvat ihan oikeaan.

– Parinkympin ikäisenä alkoi selkiintyä, että haluan työskennellä laivojen parissa. Lähdinkin Otaniemeen opiskelemaan laivatekniikkaa, Huttunen kuvailee uravalintansa taustoja.

Vuonna -86 hän aloitti työt silloisen Rauma Repola Oy:n palveluksessa.

– Työn ohessa aloin opettelemaan myös laivasuunnittelua. Varsinaista yhtä oppi-isää minulla ei ollut, mutta olen saanut olla telakalla aina osaavan ryhmän jäsen ja myös asiakkaat ovat opettaneet minulle paljon.

Eräs uran varrelta Huttusen mieleen jäänyt laiva on RV Mirabilis, joka suuntasi Rauman telakalta Namibiaan kalakantojen ja vesistöjen tutkimustehtäviin vuonna 2012.

– Suunnittelemiinsa laivoihin kiintyy aina jollain tapaa. Hyvin menneiden kauppojen jälkeen myös asiakkaiden kanssa syntyy ystävyyssuhteita.

Montako laivaa ja alusta miehen kynästä, tai sittemmin tietokoneen suunnitteluohjelmasta on maailman merille lähtenyt?

– Sanoisin, että noin kymmenkunta, Huttunen tuumaa, kun on ensin ottanut omat sormet laskuavuksi.

Laivanrakennusteollisuus on tällä hetkellä Suomessa melko ahtaalla, mutta Huttunen kuitenkin toivoo, että laivoja pystyttäisiin rakentamaan täällä vastaisuudessakin.

– Suomen korkeat kustannukset luovat omat haasteensa esimerkiksi Kiinan halvemmille sarjatuotantomarkkinoille. Insinöörityössä sen sijaan suomalaisen työn tuntihinta on Euroopassakin varsin kilpailukykyinen.