Omalla tyylillä loppuun asti – vuonna 1956 perustettu Huonekaluliike O. Kivistö pistää ovensa säppiin

Huonekalualan armoton kilpailu ja nousseet kustannukset ovat tehneet yksityisten huonekaluliikkeiden toiminnasta kannattamatonta.

| Päivitetty

Ovisummeri laulaa vielä melodiaansa, kun katse kiertää jo esittelytilan huonekaluja läpi. Jo nopealla vilkaisulla huomaa, että euralaisen Huonekaluliike O. Kivistön loppuunmyynti on ollut tehokas. Yrittäjä Jonni Kivistö uskookin, että ovet ovat auki enää tämän viikon ajan.– Ensimmäisessä neljässä päivässä kävi yli viisisataa ihmistä. Se oli yhtä hässäkkää.

– Asiakkaat ovat hyvin tietoisia siitä, mitä he tarvitsevat. Se vaikutti paljon loppuumyynnin tehokkuuteen, että meillä oli ihan uutta mallistoa myytävänä.

Yksityiset liikkeet ovat ahtaalla

Huonekaluliike O. Kivistö on ollut alueella iso tekijä jo 1950-luvulta lähtien.

Vuodesta 2004 vetovastuussa ollut Jonni Kivistö muistaa, miten kulta-aikoina yrityksestä lähti kuorma Raumalle vähintään kaksi kertaa viikossa.

Vuodet ovat kuitenkin vierineet ja toimintaympäristö muuttunut ajoista, jolloin hänen pappansa Olavi aloitti yritystä puuseppätöidensä jatkeeksi.

Isot huonekaluketjut ovat kiristäneet kilpailua alalla ja pienet vikisevät puristuksissa.

Historian saatossa toistakymmentä laajennusta läpi käyneessä euralaisyrityksessä tehtiin päätös lopettamisesta viime vuoden puolella.

– Yrittäjä on yrittäjä, eikä halua luovuttaa milloinkaan. Mutta päätöksen teon jälkeen tuli todella helppo olo, Kivistö sanoo.

Hänen mukaansa kulut ovat kasvaneet todella paljon, mutta myytävistä tuotteista saatava kate pienentynyt.

Kun tilanteeseen ei ole muutosta näkyvissä, ei jatkamisessa olisi ollut järkeä.

– Meillä on asiat ihan hyvin, mutta omaa pääomaa ei vain kannata syödä jatkuvasti. Parempi tehdä päätös ennen kuin alkaa mennä täysin huonosti.

Meillä on asiat ihan hyvin, mutta omaa pääomaa ei vain kannata syödä jatkuvasti. Parempi tehdä päätös ennen kuin alkaa mennä täysin huonosti. – Jonni Kivistö

Kivistö huomauttaa, että hän työllisti yrityksessä itsensä ja liiketila on ollut heidän omansa. Silti toimintaa on vaikeaa pitää kannattavana.

– Yksityiset huonekalukaupat ovat katoava ilmiö. Moni yritys on samassa jamassa nyt kuin me. Se on kovaa leikkiä.

Omavaltaisena loppuun saakka

Kivistön huonekaluliike on halunnut pysyä aina omavaltaisena ja -leimaisena toimijana alallaan, eikä ole kuulunut mihinkään ketjuun.

Jonni Kivistö kertoo pää pystyssä, miten yrityksen kohderyhmänä ovat olleet aina asiakkaat, jotka tyypillisesti ovat elämänsä aikana ostaneet kalusteensa jo kahteen kertaan isoilta halpaketjuilta.

– Siihen massaan ja niihin kauppatapoihin me emme koskaan lähteneet. Luotimme aina hyvään palveluun, maineeseen ja laadukkaisiin tuotteisiin.

Kantatie 43:n varrella sijaitsevan huonekaluliikkeen punatiilisen rakennuksen valkoiset yli kaksimetriset kirjaimet ovat varmasti kiinnittäneet jokaisen ohiajajan huomion.

Nykyisin sohvien ja sänkyjen kauppakin on siirtynyt paljolti nettiin.

Jonni Kivistö näkeekin, että pienikin voi pärjätä markkinoilla, jos nettimarkkinoihin on mahdollista iskeä paljon aikaa ja pääomaa.

– Siellä on jo isot toimijat, joten vaikea sinne on enää lähteä. Meidän olisi pitänyt lähteä jo 2000-luvun alussa. Ne, jotka silloin sen tekivät, ovat siellä edelleen, hän pohtii.

Hallille pitäisi vielä löytää vuokralainen

Jonni Kivistö muistuttaa, että yrityksen lopettaminen on todella paljon muutakin kuin loppujen tuotteiden myymistä ja lomalle karkaamista.

Hän kuitenkin kertoo, että paperityöstä valtaosa on jo tehty. Yksi iso asia on kuitenkin vielä ratkaisematta.

– Kaikkein suurin murhe on enää hallin vuokraaminen. Tämä on niin hyvällä paikalla ja monikäyttöinen, että täällä on käynyt jo kiinnostuneita katsojia. Aion olla vuokran suhteen hellä.

– Tie Harjavaltaan on selvästi vilkkaampikin kuin Rauman ja Huittisen välinen tie. Siinä kulkee 4 800 autoa vuorokaudessa.

Koko aikuisikänsä yrittäjänä toiminut Kivistö ei ehdi laakereilleen jäädä lepäämään.

Myyntimiehen maine ja iso suhdeverkosto avasivat nopeasti monta työmahdollisuutta.

Ennen uusia haasteita hänellä on kuitenkin vielä hetki aikaa muistella viimeisten asiakkaiden kanssa huonekalukauppojen kulta-aikaa.

– Voi veljet, että on hienoa nähdä ihmisillä vieläkin niitä Kivistöltä 1960-luvulla ostettuja huonekaluja. Se oli joskus iso, arvokas hankinta, johon on satsattu.

– Paljon on tarinoita tullut vuosien varrella. Ihmisille on tullut surku lopettamisesta, mutta meille tämä on ollut helpotus. Niin monta vuotta tätä on mietitty, Jonni Kivistö sanoo.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut