Onnettomuustutkintakeskus aloittaa hyvin todennäköisesti tutkinnan Rauman edustalla sattuneesta M/S Timcan karilleajosta, kertoo johtaja Veli-Pekka Nurmi

Tällä hetkellä käynnissä on alustava tutkinta, mutta johtaja Veli-Pekka Nurmen mukaan on erittäin todennäköistä, että asiassa aloitetaan myös varsinainen tutkinta.

| Päivitetty

Rauman edustalla sattunut hollantilaisenrahtialus M/S Timcan karilleajo johtaa hyvin todennäköisesti Onnettomuustutkintakeskuksen (Otkes) suorittamaan tutkintaan. Asian vahvistaa Länsi-Suomelle Otkesin johtaja Veli-Pekka Nurmi.

Lue: 200-metrinen rahtialus sai pohjakosketuksen Rauman edustalla – öljyä ei päässyt mereen, alusta pumpataan tyhjäksi laivan omilla pumpuilla

Tiistaina Otkes kertoi aloittaneensa onnettomuudesta alustavan tutkinnan. Se on lainsäädännöstä johdettu termi, jolla viitataan varsinaista tutkintaa edeltävään selvittelyyn.

– Alustavaa tutkintaa voidaan tehdä kahdesta syystä. Ensimmäinen on se, että onnettomuutta selvitetään lisää, kun mietitään, onko syytä käynnistää varsinainen tutkinta. Toinen taas on se, että onnettomuudesta hankitaan lisätietoa, jotta osataan nimetä varsinaiseen tutkintaan oikeanlainen tutkintaryhmä, Nurmi valottaa.

Timcan karilleajossa kyse on käytännössä jälkimmäisestä syystä.

– Kyllä se näyttää selvältä, että tästä käynnistetään varsinainen tutkinta. Valmistelemme samalla jo tutkintaryhmää, Nurmi sanoo.

Vahinkojen arviointi tapahtunee telakalla

Otkesin paikkatutkintaryhmä on tulossa Raumalle torstaina. Sen tutkimuksissa menee Nurmen arvion mukaan päivä tai kaksi. Ryhmä tekee alustavia puhuttamisia ja kuulemisia.

Itse alukselle aiheutuneiden vahinkojen tutkinta puolestaan tapahtuu Otkesin toimesta vasta sitten, kun alus nostetaan telakalle.

– Aluksen kylkiin aiheutuneiden vaurioiden toteutuminen telakalle on tärkeä vaihe. Missä telakka sitten on, se on varustamosta kiinni, Nurmi sanoo.

Otkes itse ei tee sukelluksia aluksen ollessa Rauman satamassa, jossa se tälläkin hetkellä on. Varustamo itse on tilannut sukeltajia tutkimaan aluksen vahinkoja, ja tätä työtä tehtiin satamassa keskiviikkona aamupäivällä.

Länsi-Suomi ei toistaiseksi ole tavoittanut Timcaa liikennöivän varustamon Transfennica Nederland B.V.:n edustajaa kommenttia varten.

Yhteistyötä alankomaalaisten kanssa

M/S Timca liikennöi Alankomaiden lipun alla. Lippuvaltiolla on tällaisten merionnettomuuksien tutkinnassa aina oma roolinsa, ja siksi Otkes onkin ollut jo yhteydessä Alankomaiden "kollegavirastoon", Nurmi kertoo.

– Olemme ilmoittaneet heille, että olemme aloittaneet tutkintatoimet ja valmistelemme varsinaisen tutkinnan käynnistämistä. Hollantilaiset pohtivat nyt sitten omia toimiaan. Heidän kanssaan yhteistyö on yleensä sujunut erinomaisesti.

Lähtökohtana on, että asiassa suoritetaan yksi yhteinen tutkinta. Alankomaiden onnettomuustutkintaviranomainen voi esimerkiksi nimetä Otkesin suorittamaan tutkintaan mukaan oman valtuutetun edustajansa.

Tähtäimessä turvallisuuden parantaminen

Onnettomuustutkintakeskuksen tutkinnassa selvitetään tapahtumien kulku syineen ja seurauksineen. Lisäksi tutkitaan tehdyt pelastustoimet sekä viranomaisten toiminta.

Otkesin tutkintojen tarkoitus on parantaa turvallisuutta. Korvaus- ja vastuukysymykset eivät kuulu sen toimivaltaan, ja oikeudessakin Otkesilla on todistamiskielto.

Veli-Pekka Nurmi pystyykin toteamaan jo nyt, että tapaus on merenkulun yleisen turvallisuuden kannalta hyvin kiinnostava.

– Onnettomuus sattui talviolosuhteissa. Katsomme, mikä merkitys sillä on ollut onnettomuaudelle. Lisäksi kyseessä oli linjaluotsilaiva. Yleisellä tasolla linjaluotsipätevyyden myöntäminen vaatii sitä, että alus ajaa vähintään suhteellisen säännöllisesti kyseistä väylää, Nurmi toteaa.

Näin on Timcankin tapauksessa: se on Rauman satamassa tuttu vieras.

Karilleajopaikassa väylällä on Nurmen mukaan "suhteellisen tiukka kurvi". Kurvin ei kuitenkaan olisi pitänyt tulla yllätyksenä alukselle.

Tilanne satamassa stabiili

Mitä alukselle tällä hetkellä oikein kuuluu?

Satakunnan pelastuslaitoksen päivystävä palomestari Kari Kankaanpää kertoi Länsi-Suomelle ennen puoltapäivää, että tilanne on saatu vakiinnutettua ja vauroita kartoitetaan laivayhtiön toimesta.

– Siitä saamme vähän lisätietoja meidänkin toimintaamme liittyen, Kankaanpää sanoi.

– Toistaiseksi tilanne on ihan stabiili ja rauhallinen.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut