OP:n arvio: Telia myy 70 000 Liiga-pakettia - "Tarvitsee tuhansia uusia laajakaista-asiakkaita, jotta yhtälö olisi mielekäs"

Analyytikot veikkaavat, että Rauman seudulla Telian kiekkopaketin hankkisi 1500 asiakasta.

| Päivitetty

OP osaketutkimuksen arvio Telian Liiga-paketin kannattavuudesta on varsin kriittinen. OP:n analyytikot pitävät jääkiekon tv-oikeuksien hankkimista kovaan hintaan riskinä.

- Telia tarvitsee väistämättä tuhansia uusia laajakaista-asiakkaita, jotta yhtälö on yhtiölle taloudellisesti mielekäs, todetaan OP:n tänään julkaisemassa Telia-raportissa, jonka on laatinut Kimmo Stenvall.

Telia ei kerro - sen paremmin kuin Sanoma sitä ennen - paljonko sen Liiga-tuotteella on tilaajia. OP olettaa Telian saavan Suomessa 70 000 tilaajaa, mikä olisi jonkin verran enemmän luin tv-oikeuksista luopuneella Sanomalla.

Tällaisella tilaajamäärällä Telia ei arvion mukaan saisi edes lähetysoikeuksien hintaa - 20 miljoonaa euroa kaudessa - takaisin. Joka ainoan ottelun televisiointi maksaa miljoonia euroja.

- Kokonaisuudesta on vaikea saada mielekästä lopputulosta Telialle, kuuluu arvio.

Sanoma maksoi tv-oikeuksista vähemmän, muttei päässyt koskaan omilleen. Mediatalo teki Liigasta vuosittain noin 6 miljoonan euron alaskirjauksen.

Mielenkiintoinen sivujuonne OP:n analyysissa on Liiga-paketin paikalliset myyntiarviot. Niiden mukaan Rauman seudulla Telian kiekkopaketin hankkisi 1500 asiakasta. Haarukka on 500:sta 2500:een.

Asiakaspotentiaalin arviot perustuvat Liiga-kaupunkien yleisömäärien ja väkimäärän vertailuun. Raumalla kävi viime kaudella ylivoimaisesti eniten katsojia suhteessa talousalueen väkimäärään: Lukko 8 prosenttia, esimerkiksi Ässät 5 prosenttia ja TPS 2 prosenttia.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut