Oras Group hävisi hintakamppailuja Keski-Euroopassa –  Saksan tehtaan yt-neuvottelut alkoivat

Oras Groupin liikevaihto väheni viime vuonna noin 9 prosenttia. Näin siitä huolimatta, että kaikilla konsernin päämarkkinoilla oli positiivinen vire.

| Päivitetty

Oras Groupin liikevaihto väheni viime vuonna noin 9 prosenttia. Näin siitä huolimatta, että kaikilla konsernin päämarkkinoilla oli positiivinen vire.

Pohjoimaissa Oraksen hanatuotteet kävivät hyvin kaupaksi, mutta Keski-Euroopassa Hansa-brändin myynti laski.

- Jouduimme siellä hintakamppailuun, jossa menetimme markkinaosuuksia edullisemmissa hintaryhmissä. Erityisesti Saksa on hyvin kilpailtu markkina, jossa pitää olla hyvät ja asiakkaita kiinnostavat tuotteet sekä kilpailukykyiset hinnat, tiivistää Oras Groupin toimitusjohtaja Kari Lehtinen.

Rauman-tehtaan asema vahvistumassa

Reilu kuukausi sitten kerrottiin, että Oras Group suunnittelee Burglengenfeldin-tehtaansa sulkemista Saksassa.

- Neuvottelut Saksassa alkoivat tänään. Suunnitelma on ajaa tehdas alas ja siirtää tuotanto muille tehtaillemme.

Toteutuessaan suunnitelma tietää Rauman aseman vahvistumista konsernissa. Orakselle jäisi vain kolme tehdasta, Rauma, Olesno Puolassa ja Kralovice Tshekissä. Suihku- ja muovituotantoa konsernilla on vain Raumalla.

Pudotus myynnissä pienensi liikevaihdon noin 228 miljoonaan euroon. Pienempi volyymi näkyi myös tuloksessa, jota kertyi noin 7 miljoonaa euroa.

Omavaraisuus säilyi hyvänä, 48 prosenttia. Yhtiön tase on vahva.

Asiakaskokemus keskeistä: miten tuotteet erottuvat

Positiivista viime vuodessa oli, että kehittyneissä hanatuotteissa konsernin markkinaosuus säilyi hyvänä myös Keski-Euroopassa.

- Olemme ylpeitä tuotteistamme, esimerkiksi kosketusvapaiden hanojen kysyntä kasvaa Euroopassa. Vahvalla tuotevalikoimalla on hyvä edetä kohti visiotamme. Haluamme olla markkinajohtaja kehittyneissä vesikalusteissa, linjaa Lehtinen.

Oras Group odottaa Suomen markkinoiden hyvän pöhinän jatkuvan tänä vuonna. Varsinkin korjausrakentaminen kannattaa hanavalmistajaa.

Konserni investoi teknologiaan ja innovaatioihin. Markkinointia ja myyntiä tehostetaan.

– Keskeistä on asiakaskokemus, miten tuotteemme erottuvat muista.

Perinteisesti tärkeimmän kohderyhmän muodostavat ammattilaiset kuten putkiliikkeet ja asentajat. Ammattilaisjakelu pysyy keskeisenä, mutta loppukäyttäjien merkitys kasvaa.

– Megatrendit muuttavat kuluttajien käyttäytymistä. Megatrendeistä terveys ja yksilöllisyys muokkaavat kuluttajien tarpeita. Esimerkiksi uuden Esteta Wellfit-suihkuhanan toimintoja voi sovelluksessa muokata mieleisekseen, sanoo Lehtinen.

Viime vuoden lopulla Oras Group työllisti 1443 ihmistä, joista vajaat 800 oli työntekijöitä ja reilut 600 toimihenkilöitä.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut