Oras Group teki pitkästä aikaa tappiota, käynnisti säästöohjelman - "Saksan-tehtaan sulkemisesta aiheutui merkittävät kertakulut"

Oras Group teki pitkästä aikaa tappiota viime vuonna. Liiketappiota kertyi 6,4 miljoonaa euroa, ja tilikauden tulos painui peräti 11 miljoonaa euroa pakkaselle. Suurin syy tappioon on Saksan-tehtaan sulkemisesta aiheutunut kertaluonteinen kulu.

Oras Group teki pitkästä aikaa tappiota viime vuonna. Liiketappiota kertyi 6,4 miljoonaa euroa, ja tilikauden tulos painui peräti 11 miljoonaa euroa pakkaselle.

Suurin syy tappioon on Saksan-tehtaan sulkemisesta aiheutunut kertaluonteinen kulu.

– Yleinen aktiviteetti oli viime vuonna hyvä. Liikevaihdon tuntuva lasku käytännössä pysähtyi, kommentoi toimitusjohtaja Kari Lehtinen.

Konsernin liikevaihto oli 225 miljoonaa euroa, prosentin verran vähemmän kuin vuonna 2018.

– Operatiivinen liikevoittomme parani merkittävästi, korostaa Lehtinen.

Paljonko parannus oli euroissa?

– Sitä emme ole aukaisseet. Puhutaan kuitenkin merkittävästä parannuksesta. Tärkeimmät syyt ovat tehtaidemme tehokkuuden parantaminen ja Burglengenfeldin-tehtaan alasajo.

"Nyt oli tarpeen järkeistää toimintaa"

Oras Group sulki viime vuonna edellä mainitun tehtaansa Saksassa. Toimenpiteen vaikutukset tulevat näkymään täysimääräisesti vasta tämän vuoden tuloksessa.

– Kustannuskilpailukykymme paranee edelleen. Tätä työtä jatketaan konsernissa käynnistetyllä muutosohjelmalla, sanoo Lehtinen.

Saksan-tehdas näkyy viime vuoden tilinpäätöksessä toisella tavalla.

– Tehtaan sulkemisesta aiheutui merkittävät kertaluonteiset kulut. Tällaisia kustannusrakenteen korjauksia ei joka vuosi tehdä. Nyt oli kuitenkin tarpeen järkeistää ja tehostaa toimintaa.

Myynti veti hyvin Suomessa

Viime vuonna Oraksen myynti Pohjoismaissa kasvoi. Varsinkin Suomi veti hyvin.

– Suomessa uudisrakentaminen jatkui tosi vahvana, vaikka Ruotsissa se väheni jo pari vuotta sitten.

Keski-Euroopassa Hansa-brändin kerrotaan saavuttaneen kasvua "tietyillä markkinoilla", mutta tärkeässä Saksassa liikevaihto väheni edelleen.

Tätä isoa ongelmaansa konserni yrittää ratkaista muutosohjelmalla, jonka painopiste on päällekkäisten toimintojen purkamisessa koko konsernissa sekä myynnin uudelleen organisointi Saksassa.

Vuosi alkoi lupaavasti

Tämä vuosi alkoi Oras Groupin kannalta positiivisissa merkeissä.

– Olimme budjetoineet pientä kasvua, mutta ensimmäinen neljännes ylittää odotuksemme. Varsinkin maaliskuusta tulee hyvä. Siinä saattaa kuitenkin näkyä tukkuliikkeiden varautuminen koronakriisiin ja ennakoituihin toimitusvaikeuksiin, arvioi Lehtinen.

Toistaiseksi tuotanto on pyörinyt normaalisti.

– Päivä ja viikko kerrallaan mennään. Yritetään pitää henkilöstö terveenä ja tehtaat käynnissä. Pyrimme myös varmistamaan komponenttien saannille vaihtoehtoja, mikäli jollakin toimijalla eurooppalaisessa verkostossa on toimitusvaikeuksia viruksen takia.

Komponentteja tulee myös Kiinasta. Siellä tuotanto rullaa taas.

Taantuma näkyy kysynnässä

Lehtinen pitää selvänä, että talouden painuminen taantumaan näkyy myös Oras Groupin tuotteiden kysynnässä.Kaikessa voi nähdä myös jotain positiivista.

– Koronaepidemia muistuttaa meitä, että hyvä käsihygienia on a ja o aina. Uskomme, että tämä tietoisuus lisää kosketusvapaiden hanojen kysyntää. Ja meillä on Euroopan parhaat kosketusvapaat hanat, kehaisee Lehtinen.

Käsihygienian ohella toinen vahva myyntivaltti on ympäristönäkökulma.

– Kosketusvapaat hanat säästävät vettä ja myös energiaa. Tätä tuomme vahvasti esille.

Säästöohjelman pääpaino Saksassa - "koskettaa Raumalla vain muutamia"

Oras Group on aloittanut muutosohjelman. Toimitusjohtaja Kari Lehtisen mukaan ohjelma vastaa haastavaan liiketoimintatilanteeseen.

Ohjelma tähtää bisneksen kannattavuuden parantamiseen ja toimintojen keskittämiseen. Lisäksi toimintatapoja uudistetaan.

– Yritämme ymmärtää loppukäyttäjää entistä paremmin. Groupin päällekkäisyyksiä puretaan tämän vuoden aikana ja operatiivista toimintaa tehostetaan. Organisaatiota on uudistettu ja sitä työtä jatketaan, tiivistää Lehtinen.

Ohjelma koskee koko konsernia, mutta pääpaino on Saksassa.

– Suunnitellut henkilöstövaikutukset kohdistuvat pääosin Saksaan. Siellä puhutaan alustavasti kymmenistä henkilöistä. Raumalla vaikutukset ovat erittäin pieniä, muutamia yksittäisiä henkilöitä.

Saksan-valloitus tuottaa murhetta

Keski-Euroopan tärkeillä markkinoilla Oras Group – ja ennen kaikkea sen Hansa-brändi – ei ole menestynyt odotetulla ja toivotulla tavalla.

Oras Group yrittää ratkaista ongelmaa muun muassa organisoimalla Saksan myynnin uudella tavalla.

Oras Group aikoo myös keskittää konsernin tukitoimintoja, ilmeisesti nimenomaan Saksassa.

Konserni on jo keskittänyt toimintojaan. Saksan-tehdas Burglengenfeldissä ajettiin alas ja sen tuotanto siirrettiin pääosin Olesnoon Puolaan.

Uuden messinkikromaamon Oras Group on päättänyt rakentaa Olesnoon. Sen valmistuttua messinkikromaamo Rauman-tehtaalla suljetaan. Toimitusjohtaja Lehtinen on lupaillut Raumalle investointeja muovikomposiittituotantoon.

"Tekemisen tapaa pitää muuttaa"

Lehtisen mukaan Oras Group ottaa muutosohjelmallaan "loikan lähemmäksi tavoitettaan olla vesikalusteiden älykkään teknologian edelläkävijä".

– Tämä tavoite vaatii paljon työtä ja uudenlaista osaamista. Meidän on nyt tehtävä muutoksia liiketoiminnassa ja tekemisen tavoissa, sanoo Lehtinen.

– Näen, että meillä on mahdollisuus profiloitua tässä globaalin ongelman ratkaisijana. Voimme kasvaa ja erottautua positiivisesti markkinoilla, hän visioi.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut