Ortopedi istumatyöläisille: Älkää luistako kävelytauoista

Monissa ammateissa työpäivä kulutetaan istuen. Jos tämä jatkuu pitkään, seurauksensa on erilaisia selkävaivoja tai vähintään selän jäykistymistä ja väsymistä.

Diacorin ortopedi Peter Pippingsköld korostaakin tiedotteessa työn tauottamisen tärkeyttä.

-Selän välilevyt ovat vähän kuin nesteellä toimivia iskuvaimentajia. Välilevyille on tasaisin väliajoin annettava nestekiertoa elvyttävää pumppaavaa liikettä. Mikä tahansa liikkeelle lähtö tekee niille hyvää, koska paikoillaanolon myötä välilevyt turpoavat. Siksi monen selkä on jäykkä aamuisin, kun yön aikana on oltu pitkään ilman liikettä. Pikkuhiljaa selkä kuitenkin vertyy, kun lähtee kävelemään.

Pippingsköld antaa istumatyöläisille yksinkertaisen ohjeen: tuolilta kannattaa nousta 3-4 kertaa tunnissa. Pelkkä seisominen ei silti riitä.

- Puhdas seisominen ärsyttää selkää, joten siihen on aina yhdistettävä 1-2 minuutin kävely.

Nostopöydän kanssa tulisi käyttää baarijakkaraa, jossa ei kuitenkaan istuta, vaan siihen nojataan.

Työtuolin säätämiseen kannattaa kiinnittää huomiota.

- Väärin säädetty tuoli antaa helposti kaiken paineen rangan päälle, jolloin välilevyihin kohdistuva paine on jopa viisinkertainen. Kehoon on saatava tunne, että rangan jatkeella eli reisien päällä on painetta. Tuolin etureuna ei saa olla alaspäin. Istuessa jalkojen on ehdottomasti yllettävä lattiaan ja työtuolissa on istuttava siten, että ristiselän tuki selkää vastaan tuntuu.

Pippingsköld huomauttaa vielä, että monissa neuvottelutiloissa käytetään istumisen kannalta huonoja tuoleja.