Päässä ei lasketa lainkaan, kaikki ynnätään laskimilla

Matematiikan opettaja, apulaisrehtori Eliisa Hyle-Sjövall Uotilanrinteen yläkoulusta Raumalta allekirjoittaa opetushallituksen huolen matemaattisten taitojen puutteista.

– Tavallisimpia arjen päässälaskuja ei osata ja helpoimmassakin prosenttilaskussa käytetään laskinta, hän vahvistaa. Oppilaat eivät sitä paitsi edes koe osaamisen puutettaan ongelmaksi arjesta selviämisessä. Esimerkiksi kaupan alennusmyynneissä on taulukot, joista näkee, mitä puoleen hintaan myytävä tuote maksaa.

– Tämä ei tietenkään koske kaikkia oppilaita, mutta matematiikan perustan mureneminen on totta melkoisella osalla oppilaita.

Päässälaskutaitoja ei yläkoulussa juuri ehditä edes harjoittamaan. Opetussuunnitelma on niin laaja, että sen läpikäyminen nielee kaiken ajan.

– Olen ajoittain pyrkinyt tunnin alussa tekemään päässälaskuharjoituksia, mutta tiukan kurssiohjelman myötä nekin ovat jääneet, Hyle-Sjövall myöntää.

Opettajan mukaan nuoret eivät miellä koulun matematiikan opintoja tarpeelliseksi harjoitukseksi arjesta selviämiseen. Kännyköissä on laskimet, pöydillä ovat laskimet, ei enää tarvitse osata sen paremmin päässälaskun muistisääntöjä kuin prosenttejakaan.