Paikallisuudessa median mahdollisuus

Toimitusjohtaja Heikki Marva (2. vas.) piipahti toimituspalaverissa, jossa Lauri Tuomola (vas.), Maija Männistö, Eetu Setänen ja Kimmo Mäkeläinen tekivät viime hetken tsekkauksia ennen Kasitien Kiekkoareenan starttia. Kuva: Juha SinisaloSatatuote valmistaa muovisia lämpömuovauspakkauksia Raumalla. Kuva: SatatuoteWestpointin painokone pysähtyy viimeisen kerran huhtikuussa 2016. Sen jälkeen Marva Median lehdet painetaan muualla. Kuva: Esa UrhonenUuden Rauman ja Rauman Suorajakelun väkeä Eteläkadun lehtitalossa 2001. Kuva: UR-arkistoRadio Ramonan tiimiä 1990-luvun puolivälissä: Jari Naarmala, Elina Helkelä, Pekka Wallenius, Risto Wibom, Risto Leino, Satu Marva ja Teppo Viitanen.

Kun sanomalehti Länsi-Suomi aloitti, Suomi kuului vielä Venäjään. Maailma on muuttunut 110 vuodessa melkoisesti. Median muutos tuntuu vain kiihtyvän.

– Yksi ei ole muuttunut mihinkään. Jo vuonna 1905 Länsi-Suomen tekijät olivat lukijoiden ja asiakkaiden kanssa läheisissä tekemisissä. Paikallisuus on edelleen valtava voima. Se luo hyvät mahdollisuudet paikalliselle mediatalolle, arvioi Marva Groupin toimitusjohtaja Heikki Marva.

Kiinnostus uutisiin on säilynyt. Länsi-Suomi tavoittaa tänään 50 000 lukijaa. Myös paikalliselle mainonnalle on tarvetta tulevaisuudessakin.

– Aika ja teknologia vain muokkaavat tapoja, joilla paikallisista asioista kerrotaan. Asiakkaamme viime kädessä päättävät millaista paikallismediaa huomenna tehdään.

Perheyrittäjänä häntä kismittää verovaroin ylläpidettävän Ylen paikallistoiminnan laajuus.

– Yle on hyvä ja tärkeä, mutta se ajaa maakunnissa kaupallisen median turhan ahtaalle, Marva sanoo.

Uusia tuotteita vanhojen rinnalle

Marva puhuu mediatalosta, sillä perinteikkään ”Länskärin” rinnalle on tuotu paljon muutakin. Kaupunkilehti, entinen Uusi Rauma, on ilmestynyt jo 36 vuotta. Radio Ramona on kuulunut Rauman seudulla 27 vuotta.

Nämä tutut mediabrändit palvelevat myös verkossa. Lisäksi Marva Medialla on vain netissä toimivia brändejä kuten Kiekkoareena, joka lähipäivinä laajenee Kasitien Kiekkoareenaksi.

– Jokainen aikakausi on tuonut uusia tuotteita, jotka eivät kuitenkaan tee vanhoja tarpeettomiksi. Itsekin seuraan uutisia netistä, mutta silti tykkään aamulla lukea lehdestä, mitä esimerkiksi Lukon pelistä kirjoitetaan, Marva kertoo.

Alkuun Alkon pusseilla

Satatuote sai alkunsa, kun Olavi Marva sai luvan harjoittaa paperipussien valmistusta Raumalla. Ensimmäiset paperiset pussit valmistuivat 1945 tammikuussa. Asiakkaana oli Oy Alko Ab.

70-vuotiaana Satatuote on muovisten lämpömuovauspakkausratkaisuiden valmistaja.

– Keihäänkärkemme on eurooppalainen lääketeollisuus tai tarkemmin sanottuna sen alihankkijat. Avasimme myyntikonttorin Saksaan ja olemme saaneet sieltä uusia asiakkaita. Ensi vuonna Satatuote ottaa kasvupyrähdyksen.

Puolet liikevaihdosta tuo suomalainen elintarviketeollisuus.

– Silläkin puolella keskitymme vaativien asiakasprojektien hoitamiseen. Bulkilla on Suomessa vaikea pärjätä.

Vuonna 1988 tehtiin tonttikauppa, joka muutti näkyvästi Rauman keskustaa. Satatuote myi tonttinsa Citymarketille ja rakennutti uudet tilat nykyiseen paikkaan Susivuoreen.

Sanomalehti muutti myöhemmin Kaivopuistontieltä Satatuotteen kanssa samoihin tiloihin.

Automaatiota ja kolmea vuoroa

Satatuote on investoinut automaatioon.

– Se antaa mahdollisuuden työllistää suomalaisia. Satatuotteella siirryttiin pari viikkoa sitten tekemään toistaiseksi kolmea vuoroa.

Satatuote kasvoi pitkään Nokian vedolla. Parhaimmillaan liikevaihto oli nykyiseen verrattuna kaksinkertainen.

Nokia oli vaativa asiakas. Se edellytti alihankkijalta investointeja, muttei sitoutunut pitkiin sopimuksiin. Riskiä siirrettiin ketjussa alemmaksi.

– Silloin se tuntui radikaalilta tavalta toimia, mutta nyt se on ihan normaalia globaalia bisneksessä. Nokia-vuodet opettivat, mitä osaamistaso, toiminnan laatu ja kustannustehokkuus todella tarkoittavat, Marva miettii.

Entinen menestys ei takaa mitään

Selväksi kävi sekin, ettei entinen menestys takaa huomisen menestystä.

– Pitää elää ajan sykkeessä ja panostaa strategiseen pohdintaan. Muutokset ovat vääjäämättömiä ja joskus yllättävän nopeita.

Heikki Marva allekirjoittaa näkemyksen, että digitalisuus on suurempi murros kuin teollistuminen aikoinaan.

Tämä kehitys tuo varmasti paljon muutoksia, mutta myös uusia mahdollisuuksia.

”Asiakkaamme viime kädessä päättävät millaista paikallismediaa huomenna tehdään.”

Heikki Marva

”Olemme saaneet Saksasta uusia asiakkaita. Ensi vuonna Satatuote ottaa kasvupyrähdyksen.”

Heikki Marva

Lehdestä mediaperheeksi

  • Sanomalehti Länsi-Suomi perustettiin 1905. Kirjapaino aloitti toimintansa seuraavana vuonna.
  • Olavi Marva perusti Satatuotteen 1945. Lämpömuovauksen Satatuote osti Fazerilta 1975.
  • Olavi Marva osti Länsi-Suomen suurimman omistajan vuorineuvos Yrjö Riislan osakkeet 1955.
  • Länsi-Suomi perusti Radio Ramonan 1988.
  • Länsi-Suomi osti kaupunkilehti Uuden Rauman 1995.
  • Verkkobrändi raumalainen.fi on Marva Median tuorein hankinta.
  • Kaikki konsernin mediat yhdistettiin Marva Mediaksi 2013.
  • Mediaperheeseen kuuluu myös nettipalveluja kuten Kiekkoareena.
  • Länsi-Suomen varhaisjakelu jakaa myös muita sanomalehtiä Rauman seudulla aamuisin.
  • Rauman Suorajakelu jakaa Raumalaisen ja suoramainontaa.
  • Painotalo Westpoint lopettaa toimintansa huhtikuussa 2016.

Kaupunkilehti ja paikallis- radio maan parhaimmistoa

Rauma

Länsi-Suomi

Kaupunkilehti Uusi Rauma aloitti vuonna 1979. Parhaimmillaan kaupunkilehti kannettiin postilaatikoihin viidesti viikossa, mutta aika pian julkaisupäiviksi vakiintuivat keskiviikko ja lauantai.

Verkkolehden Uusi Rauma aloitti aivan ensimmäisten kaupunkilehtien joukossa, jo vuonna 1998.

Kolmesti vuoden kaupunkilehdeksi Suomessa valittu Uusi Rauma liitettiin 2013 osaksi Marva Mediaa. Vuoden 2014 alussa Uusi Rauma muutettiin Raumalaiseksi.

Jakelualue kattaa Rauman lisäksi Eurajoen, Euran, Laitilan ja Pyhärannan.

Radio Ramona alkoi kuulua Rauman seudulla 1988. Paikallisradio keskittyy paikalliseen uutis- ja viihdeohjelmatarjontaan.

Ramonan musiikki painottuu kotimaiseen pop- ja rockmusiikkiin. Ydinkohderyhmään kuuluvat 35-55-vuotiaat raumanseutulaiset.

Kolmesti vuoden radioksi Suomessa valittu Ramona on nykyisin kuultavissa myös verkossa.

Ramonan lähetysteho kattaa Rauman talousalueen kymmenen kuntaa.

Ramona muutti 2013 Hauenguanoon, Vanhaan Raumaan.

Länsi-Suomi painettaneen jatkossa Salossa

Rauma

Janne Rantanen, Länsi-Suomi

Marva Median lehdet Länsi-Suomi ja Raumalainen painettaneen ensi keväästä alkaen Salossa.

– Meillä on Salon Lehtitehtaan kanssa aiesopimus, Heikki Marva kertoo.

Marva Group teki lokakuussa raskaan päätöksen lopettaa oma painotoiminta. Westpointin painokone pysähtyy huhtikuussa 2016.

– Paino tuotti tappiota vuosikausia. Yritimme kääntää sen kannattavaksi monilla eri tavoilla. Emme pelkästään karsineet kustannuksia, vaan yritimme myös kasvattaa liikevaihtoa ja satsasimme digipainamiseen. Alan iso trendi vaan hakkasi koko ajan vastaan, toimitusjohtaja Marva sanoo.

Westpointilla oli pitkään vientiäkin. Ristikkolehtiä myytiin Britanniaan ja Pohjoismaihin.

– Tietääkseni niitä painetaan nyt EU-tuella Puolassa.

Salon Lehtitehdas on osa Salon Seudun Sanomat -konsernia sekä TS Yhtymää. Salon vuonna 2008 uusitulla painokoneella voidaan painaa jopa 64-sivuisia kokonaan nelivärisiä tabloid-lehtiä.