Pakkasta, vettä, taas pakkasta – liukkaudentorjunta ei pysy vaihtelevan kelin perässä

Illalla pyöräteille levitetty hiekoitussepeli on aamulla jo painunut jään läpi.

| Päivitetty

Jalkakäytävien kunnossapito, kuten liukkaudentorjunta on aina kiinteistön omistajan vastuulla. Raimo Ollikainen levitti torstaina aamupäivällä soraa jalkakäytävälle Nummenkadulla.

Länsirannikon talvien edestakaisin sahaavat lämpötilat aiheuttavat riesaa paitsi alueen asukkaille myös katujen ja teiden kunnossapitäjille. Perässä ei tahdo pysyä millään.

– Emme pysty mitenkään reagoimaan tarpeeksi nopeasti vaihteleviin keleihin. Jos yritämme ennakoida hiekoittamalla illalla kevyenliikenteen väyliä, niin johan se hiekoitussepeli on painunut aamulla jään läpi, katutoimen työpäällikkö Jari Salminen harmittelee.

Rauman kaupungin kaduilla ja teillä liikkuu 14 katutoimen hiekoitusyksikköä, jotka hiekoittavat kevyen liikenteen väyliä sovitussa järjestyksessä. Kullakin yksiköllä on oma vastuualueensa.

– Pääpyörätiet hoidetaan kuntoon mahdollisimman nopeasti, mutta pienemmät, asuinalueiden väleissä olevat väylät, jäävät pakostakin vähemmälle huomiolle.

Aurauskalustoa kaupungilla on käytössään enemmänkin, sillä lumen aurausta tekevät myös muutamat ulkopuoliset urakoitsijat.

Sepeliä ei ole järkevää korvata muulla

Jos kerran hiekoitussepeli ei kauaa tien pinnassa pysy, niin kannattaisiko kokeilla liukkaudentorjunnassa jotain kemiallista ainetta?

– Ei kannata, koska sitä varten pitäisi hankkia kokonaan uudet laitteet. Tavallinen hiekoituslaite ei sovellu nestemäisen aineen levittämiseen, lisäksi nämä muut aineet ovat huomattavasti kalliimpia kuin tavallinen hiekoitussepeli.

Salmisen mukaan eri kaupungeissa on kokeiltu vaihtoehtoisia liukkaudentorjunta-aineita, mutta ”joka paikassa ne maksavat paljon”. Näitä aineita pitäisi myös levittää hoidettaville väylille useamman kerran, heti lumisateen jälkeen. Viime aikoina on myös uutisoitu, että jotkut kemialliset liukkaudentorjunta-aineet ovat aiheuttaneet koirille tassuongelmia.

Lisäksi Salminen huomauttaa, että ongelmia syntyisi myös siitä, kun lumen ja jään sulamisesta muodostunut vesi ei poistuisi väylältä mihinkään, koska sen vieressä oleva maakaistale on jäässä, tai pyörätien ja ajoradan välissä on lumipenkka.

– Kevyen liikenteen väylälle jäävä vesi on seikka, jota monet eivät tule ajatelleeksikaan. Pyöräteitähän ei ole suunniteltu siten, että niitä talvisin sulateltaisiin. Jotta vesi pääsisi pois väylältä, pitäisi koko ajan olla poistamassa lumipenkkoja ja höyläämässä tienvarsia, mikä lisäisi töitä ja sitä kautta myös kustannuksia.

Lastenvaunuja työntävät Janina Jokiranta (vas.) ja Jenny Ranta totesivat lauhtumisen ja jään päällä olevan veden tekevän kävelytiet liukkaiksi. Jenny Ranta oli liukkauden vuoksi ostanut irrotettavat nastat kenkiinsä.

Hiekoitussepeliä ei voi kierrättää

Raumalla on päädytty käyttämään liukkaudentorjunnassa sepeliä, koska se on verrattain edullista, eikä se pölise kuivilla pakkaskeleillä, tai keväällä, kun sitä harjataan pois.

– Tavallinen hienojakoinen hiekka vasta pöllyävää olisikin, Salminen heittää.

Rauman keväisessä puhdistusoperaatiossa kaduilta harjattava hiekoitussepeli on käytännössä kertakäyttökamaa, ja sen loppusijoituskohde on kaatopaikka.

– Siinä joukossa on kaikenlaista; kahvimukeista ja hampurilaispapereista tupakantumppeihin. Sepelin käsitteleminen, peseminen ja kierrättäminen tulisivat tosi kalliiksi, Salminen tietää.

Jalkakäytävät ja parkit kiinteistönomistajalla

Työpäällikkö muistuttaa, että jalkakäytävien ja paikoitusalueiden kunnossapito on aina kiinteistönomistajan vastuulla. Rauman kaupungin katutoimi ei huolehdi edes kaupungin omien kiinteistöjen edustoista ja parkkialueista. Niiden hoitaminen on kiinteistönhuoltoyhtiöiden vastuulla, sillä kaupunki on ulkoistanut omistamiensa kiinteistöjen huolto- ja kunnossapitotoiminnan.

Salminen myöntää, että katutoimi saa kaupunkilaisilta usein kuraa niskaansa milloin mistäkin katujen kunnossapitoon liittyvästä asiasta.

– Välillä meitä moititaan lehtien tekstaripalstoilla, että hiekoitussepeli rikkoo fillarin renkaat ja sitten taas joku toinen valittaa, ettei pyöräteitä hiekoiteta tarpeeksi usein. Vaikka tekisimme mitä, emme voi miellyttää kaikkia.

Näillä keinoilla voit ehkäistä kaatumista liukkailla

Varaa enemmän aikaa matkoihin.

Valitse kengät kelin mukaan. Nastakengät tai liukuesteet ehkäisevät tehokkaasti kaatumista.

Mieti reitti ennalta. Vältä oikopolkuja ja suosi hiekoitettuja katuja.

Huomioi varoitukset. Jalankulkusään saat selville esimerkiksi Ilmatieteen laitoksen sivuilta.

Keskity kävelemiseen – pidä katse irti kännykästä.

Kiinnitä huomiota keliin. Erityisen liukas jalankulkukeli voi olla, jos jään päällä on tuoretta lunta tai vettä, tai kostea maa pääsee jäätymään. Myös tamppautunut lumi voi olla yllättävän liukas.

Jos pyöräilet paljon talvella, hanki nastarenkaat.

Lähde: Lähi-Tapiola

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut