Palvelusetelin arvo ei aina vastaa aitoja kustannuksia

Noin 110 Rauman kotipalvelun asiakasta kuuluu jo palvelusetelin piiriin.

Kaksi vuotta toimineen raumalaisen hoiva-alayritys Hoiva Mimi Oy:n asiakkaat ovat pääosin Rauman kaupungin palveluseteliasiakkaita. MiMin omistajien Mirva Tynin ja Minna Lainion mielestä on hyvä, että kaupunki tarjoaa asukkailleen erialaisia vaihtoehtoja kotihoitopalvelujen hankkimiseen. Palvelusetelikäytäntöä tulisi kuitenkin heidän mielestään päivittää.

– Setelin arvo on aina sama, tarvitsipa asiakas sitten käyntejä päivässä yhden tai neljä. Arvo on sama myös viikonloppuisin. Useampi päiväkäynti ja viikonloppukäynnit saattavat tulla joillekin asiakkaille jopa kohtuuttoman kalliiksi, Minna Lainio pohtii.

Rauman kotihoidon palvelupäällikkö Päivi Kovanen tunnistaa palvelusetelin arvoon liittyvän ongelman. Myös hänen mukaansa järjestelmä kaipaisi kehittämistä.Rauman kaupungin kotipalvelulla on 110 asiakasta palvelusetelien piirissä. Palveluseteliyrittäjiä on puolestaan noin 50.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut