Paula Halonen myöntää, että bensan hinnan suhteen jonkinlainen kipuraja tuli vastaan jo aikoja sitten. "Kun pyörittiin jossain 1,30 euron litrahinnoissa, silloin ei hinta vielä ihan niin paljon puistattanut. Nykyisin ei enää pelkästään puistata, vaan suorastaan järkyttää", Halonen huokaisee.
Halonen tankkaa autoonsa 95 E10 -bensiiniä, tuttavallisemmin ”ysivitosta”. Sen keskihinta on pyörinyt alle 1,30 eurossa viimeksi yli kymmenen vuotta sitten.
– Onhan siitä aikaa. Tuntuu, että viime vuosina hinta on pompannut niin jumalattoman paljon, ettei siinä ole mitään järkeä. Varsinkin tässä ihan viime päivinä hinta on ollut uskomaton.
Työn takia autosta luopuminen mahdotonta
Halonen tekee kolmea työtä: siivoaa koteja, toimii äitinsä omaishoitajana ja pyörittää eläintarvikeliikettä Uotilassa. Autosta ei yksinkertaisesti pysty luopumaan.
– Ajatus siitä, että heittäisin imurit ja muut vehkeet pyörän tarakalle, tuntuu aika mahdottomalta.
Halonen on yksi Länsi-Suomen verkkokyselyyn vastanneista. Kysyimme lukijoilta, mitä ajatuksia polttoaineiden hinnan nouseminen on heissä herättänyt.
Bensan tai dieselin hinta on perinteisesti herättänyt paljon mielipiteitä, tunteita ja keskustelua. Sen osoittaa myös kysely, johon kertyi lyhyessä ajassa 469 vastausta.
Tällä viikolla nähty korkeita hintoja
Paula Halonen ei ole ajatustensa kanssa yksin. Vastaajista 91 prosenttia kertoi kiinnittäneensä viimeisen kuukauden aikana usein huomiota bensan korkeaan hintaan.
Moni toteaa, että kipuraja on jo ylitetty.
Kuluvalla viikolla Raumallakin on nähty ”ysivitoselle” yli 1,80 euron litrahintoja.
– Ärsyttää ja harmittaa. Varsinkin kun autoa on pakko käyttää, ovat bensakulut nousseet suhteettoman koviksi, kirjoittaa eräs vastaaja.
Juttu jatkuu laatikon ja kuvan jälkeen.
Miksi menovesi on niin erihintaista eri päivinä?
Moni raumalainen on kiinnittänyt huomiota polttoaineiden isoihin hinnanvaihteluihin päivästä riippuen. Länsi-Suomi kysyi asiasta myös verkkokyselyssään.
Useat vastaajat kertoivat havainneensa, että bensa tai diesel on halvempaa alkuviikosta ja hinnan pompsahtavan keskiviikkona, joskus yli kymmenelläkin sentillä.
Sinänsä polttoaineiden hintoihin vaikuttaa moni tekijä.
– Polttoaineiden pumppuhintojen muutoksille on mahdotonta antaa yksittäistä selittävää tekijää. Hintoihin vaikuttavat muun muassa maailmanmarkkinat, valuuttakurssit, paikallinen kilpailu ja verotus, kommentoi Nesteen öljytuotteet-toimialueen vt. johtaja Sami Oja.
Näistä varsinkin paikallinen kilpailu voi saada aikaan mainittuja isojakin hinnanmuutoksia. Siihen viittaa myös raumalaisyrittäjä Saku Kiikola.
– Varmaan se on menekistä kiinni. Usein loppuviikosta polttoainetta myydään enemmän, joten ehkä silloin hintoja korotetaan. Sisäänostettavan polttoaineen hinta ei voi noin paljoa elää, Kiikola sanoo.
Monen budjetti ei taivu autonvaihtoon
Länsi-Suomi pyysi vastaajia myös arvioimaan, minkähintainen polttoaine olisi vielä kohtuullista. Monien arvio esimerkiksi juuri 95-bensiinin osalta liikkui 1,5:n ja 1,7:n euron välillä.
Moni toteaa, että kipuraja on jo ylitetty.
– Kipuraja on jo ylittynyt, mutta ei auta kuin kärsiä, tokaisee yksi vastaaja.
Sähköautoon tai hybridiin vaihtamisesta haaveilee moni, mutta toteaa samalla, ettei auton vaihtamiseen ole varaa. Samoilla linjoilla on Paula Halonen.
– Tottakai esimerkiksi hybridi kiinnostaisi. Mutta budjetti ei riitä sellaiseen, ne ovat niin arvokkaita, Halonen sanoo.
Kiikola: sisäänostohinnassa tasaista nousua
Raumalaisen Neste Kiikolan yrittäjä Saku Kiikola ihmettelee, mistä polttoaineen hinnan nouseminen tällä hetkellä johtuu.
– Maailmalla ei varsinaisesti tapahdu mitään sellaista erityistä, mikä hintaa nyt korottaisi. Se on varmaan tavallisen ihmisen näkökulmasta vähän erikoista, Kiikola sanoo.
Selvää on, että nousu ei ole tapahtunut pelkästään kuluttajahinnoissa. Polttoaineiden ”sisäänostohinta”, jolla Neste Kiikola sitä myytäväksi jakelijalta ostaa, on noussut tasaisesti.
– Hintailmoitus tulee meille joka päivä, ja kyllä siinä on säännöllisesti puolen sentin tai sentin nousu.
Polttoaineiden myynnistä kauppiaalle jäävät katteet ovat Kiikolan mukaan todella pienet. Isojen yhtiöiden kylmäasemien hintojen kanssa kilpaileminen pienentää sitä entisestään.
– Hyvin usein niiden kanssa ei edes pysty kilpailemaan, sillä ne pystyvät myymään bensaa ulos meidän sisäänostohintaamme halvemmalla.
Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.