Pintos esitteli laajennettua hallia ja tuotantolinjaa Lapissa –  "Uutta linjaa ette sitten kuvaa"

Uudella linjalla voi muun muassa hitsata kuumavalssattua betoniterästä. Uuden linjan erikoisraudoitteita on mennyt muun muassa Tampereen Kansi- ja Areena-projekteihin (uusi monitoimijäähalli Mansen rautatieaseman vieressä).

| Päivitetty

Euralainen perheyhtiö Pintos esitteli Rauman Lapin tehtaallaan 7 miljoonan euron investointeja: noin 3000 neliöllä laajennettu tuotantohalli, uusi pitkälle automatisoitu tuotantolinja, 2000 neliön pressuhalli ja pari hehtaaria uutta asvalttipihaa.

Pintos kierrätti tänään toimittajia uusissa tiloissa.

– Uutta linjaa ette sitten kuvaa, painotti toimitusjohtaja Tuomas Pere.

Perustellun pyynnön takana on pelko teollisuusvakoilusta.

–  Näin saamme säilytettyä työtä Suomessa. Kylmä tosiasia on, että parinkymmenen vuoden aikana olemme menettäneet paljon Baltian maihin. Ilman tällaisia isoja investointeja emme enää olisi täällä, sanoi Pere.

Pintos työllistää noin 130 ihmistä, joista viitisenkymmentä Lapissa.

Huippumoderni Italiasta ostettu erikoisraudoitteiden tuotantolinja on nopeampi ja tehokkaampi kuin Lapin-tehtaan toinen automaattilinja vuosimallia 2014. Sekin päivitettiin osana investointia.

–  Huikea muutos saatiin myös työympäristöön, kun lämpö ja pöly kerätään talteen. Automaatio hoitaa ikävimmät työt. Hallimme kestää vertailun muihin teollisuuslaitoksiin, kehaisi Pere.

Valmiita tuotteita sai kuvata vapaasti. Niinpä Pere ja kumppanit poseerasivat linjan loppupäässä raudoitusverkkojen kanssa.

–  Tämä on vakioitua verkkoa. Tuolla pihalla näkyy vain joitakin erikoisempia tuotteita. Niin sen pitää ollakin, ettei valmista tuotetta paljon pihalla makaa. Onhan kyse tilaustuotteista.

Rakentamisen suhdanne kääntyi kesällä laskuun, mutta Pintos on erikoistumisensa ansiosta pärjännyt kohtalaisesti.

–  Uusi linja säästää materiaalia tehtaalla ja myös rakennuksilla. Emme halua myydä asiakkaalle ylimääräistä, vaan oikean määrän rautaa. Se on ekologista ja kustannustehokasta.

Korona nosti investoinnin vaikeuskerrointa. Uusi linja tilattiin Italian Tirolista, joka oli koronakriisin ensimmäisen vaiheen pesäkkeitä. Laitteet saatiin Lappiin, mutta asentajien kanssa riitti säätöä. He kun tulivat Itävallasta.

Niin vain linja saatiin kasaan ja toimimaan. Tuotanto rullasi remontista huolimatta.

- Henkilöstö oli hyvin mukana, vaikka talvella piti välillä vetää takki päälle töihin tullessa, kertoi tuotantopäällikkö Aki Keskinen.

Uudella linjalla voi muun muassa hitsata kuumavalssattua betoniterästä. Uuden linjan erikoisraudoitteita on mennyt muun muassa Tampereen Kansi- ja Areena-projekteihin (uusi monitoimijäähalli Mansen rautatieaseman vieressä).

- Huolestuttavaa on asuntorakentamisen dramaattinen lasku, vaikka asunnoille olisi valtava tarve. Myös hotellihankkeita on mennyt jäihin, kertoi Tuomas Pere.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut