Pitkiä viljajunia Venäjältä ei näy ei kuulu Rauman satamassa – koska lähtee vehnää, ohraa ja auringonkukkaa Afrikkaan?

Venäjän vientitullit katkaisivat Rauman lupaavan bisneksen jo ennen starttia.

Tammikuussa Länsi-Suomi kertoi Suomen Viljavan ja Europortsin rakentaneen Rauman satamaan uuden viljanpurkuaseman.Investointi tehtiin ennen kaikkea venäläisten tarpeisiin.

Venäjältä tulevat jopa yli 40 vaunun viljajunat tyhjennettäisiin Raumalla laivoihin, jotka kuljettaisivat vehnää, ohraa ja ehkä auringonkukkaa Afrikkaan.

"Ruoka maailmassa poliittinen kysymys"

Vielä ei ole ensimmäistäkään pitkää viljajunaa itänaapurista saapunut satamaan.

– Ruoka on maailmassa poliittinen kysymys. Venäjällä alkoi joulukuussa keskustelu ruuanhinnasta. Sen seurauksena asetettiin vientitulleja ja vientikiintiöitä viljoille. Asiakkaamme eivät ole saaneet vientilisenssejä, selittää Suomen Viljavan toimitusjohtaja Pasi Lähdetie.

Hän kiistää olevansa huolestunut.

– Täysin luottavaisin mielin olen. En osaa sanoa, koska viljajuna Venäjältä Raumalle tulee. Mutta kyllä niitä tulee. Tämä ottaa vaan aikansa.

Nigeria hotkii valtavasti viljaa

Helmi-maaliskuussa Suomen Viljava on purkanut venäläisiä viljajunia Loviisassa ja Naantalissa.

– Kun volyymit kasvavat, tarvitaan myös Raumaa.

Suomen Viljava ja VR aloittivat viljan läpikulkuliikenteen pohjustamisen viitisen vuotta sitten.

– Pariin vuoteen ei tapahtunut mitään. Sitten saimme pään auki Loviisassa. Kesällä 2020 aloitettiin Naantalissa. Näemme tässä potentiaalia. Venäjästä on tullut suuri viljanviejä. Vehnässä se on ykkönen.

Mihin vehnää ja muita viljoja Raumalta laivattaisiin?

– Länsi-Afrikka on tyypillinen kohde. Siellä väestö kasvaa nopeimmin. Esimerkiksi Nigeriassa on 215 miljoonaa asukasta, sanoo Lähdetie.

Ennusteiden mukaan Nigerian väkiluku voi 30 vuodessa nousta yli 400 miljoonaan. EU-maiden yhteenlaskettu määrä on alle 450 miljoonaa ihmistä.

Huono sato näkyy hiljaisuutena Raumalla

Viljaliikenteen osalta talvi on ollut Raumalla hiljainen.

– Satakunnan huono sato näkyy meillä. Kaakonkulmalla saatiin parempi sato, mikä näkyy Loviisassa positiivisesti, vertaa Lähdetie.

Rauman kautta vientiin lähtee eniten kauraa. Sitä menee varsinkin Keski-Eurooppaan.

– Pienillä laivoilla esimerkiksi Rotterdamiin ja muutama isompi kauralaiva vuosittain. Väylään ja satamaan tehtyjen aivan loistavien investointien ansiosta Raumalle pääsee nyt suuremmilla laivoilla, kehuu Lähdetie.

"Kyllä niitä viljajunia Raumalle tulee. Tämä ottaa vaan aikansa"

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut