Pohjoiskehän koulun läheinen liikenneympyrä herättää huolta: vauhti on kovaa, mutta töyssyjä ei ole luvassa – ratkaisua kuitenkin etsitään

Toimitukseen yhteyttä ottanut lukija kertoi Länsi-Suomelle läheltä piti -tilanteesta. Liikennekäyttäytyminen herättää huolta myös koulun väessä.

Pohjoiskehän ja Hirvitien risteyksessä sijaitseva kiertoliittymä – tai paremminkin autoilijoiden käyttäytyminen siinä – aiheuttaa silloin tällöin huolta Pohjoiskehän kouluun liikkuvien koululaisten perheissä. Eräs isovanhempi otti yhteyttä Länsi-Suomen toimitukseen kertoakseen, kuinka hänen Pohjoiskehän koulua käyvä lapsenlapsensa oli ollut vähällä jäädä ison betoniauton alle kyseisessä liikenneympyrässä.

Hallinnollinen rehtori Jukka Raiskinmäki, nouseeko liikennekäyttäytyminen kyseisessä kohdassa koulun arjessa esiin?

– Kyllä me siitä huolestuneita olemme. Varsinkin kasitien suunnasta Pohjoiskehää pitkin tultaessa suora on aika pitkä, ja monella siinä vauhti kasvaa, Raiskinmäki toteaa.

Töyssyjä ei ole – ja tuskin tuleekaan

Raiskinmäki kertoo itse ehdottaneensa koulun rakentamisen aikoihin muun muassa jonkinlaista alikulkuratkaisua, jolla olisi vältytty siltä, että Hirvitien suunnasta koululle suuntautuva koululaisliikenne risteää Pohjoiskehän autoliikenteen kanssa.

Ratkaisu ei kuitenkaan ollut maantieteellisistä syistä mahdollinen.

– Lisäksi esitin vaihtoehtoisesti hidastetöyssyjä sekä poliisin valvontakameraa, mutta ainakaan toistaiseksi kumpaakaan ei ole tänne saatu, Raiskinmäki sanoo.

Aluepalveluiden suunnittelupäällikkö Riikka Pajuoja Rauman kaupungilta kertoo, että koska Pohjoiskehä on yksi Rauman kaupungin pääväylistä, ei siellä töyssyjä ole eikä todennäköisesti tulekaan.

– Se on pääväyliä samaan tapaan kuin Luoteisväylä, jolla ei myöskään ole hidastetöyssyjä. Oikeaksi toimenpiteeksi katsottiin suunnittelun yhteydessä, että paikalle tulee kiertoliittymä ja suojatien kohdalle saareke, joka toimii myös hidasteena, Pajuoja sanoo.

Noin 3000 ajoneuvoa vuorokaudessa

Kyseisellä tieosuudella on lisäksi 40 kilometrin tuntinopeusrajoitus. Ylinopeuksien valvominen ei ole kaupungin, vaan poliisin vastuulla, Pajuoja muistuttaa.

Kaupunki mittaa liikennemääriä ja nopeuksia koko tieverkollaan kerran kahdessa vuodessa. Pohjoiskehällä mittaus tehtiin liikenneympyrän ja Uudenlahdentien välisellä tieosuudella viimeksi syksyllä 2019.

– Silloin keskimääräinen vuorokausiliikenne arkipäivänä oli noin 3000 ajoneuvoa, Pajuoja sanoo.

Keskimääräiset nopeudet olivat myös pääosin rajoitusten mukaisia. Muutamia yli 60 kilometrin tuntinopeuksia mitattiin, mutta ne osuivat yöaikaan.

Liikenteestä alle kaksi prosenttia oli raskasta liikennettä.

Seuraavat mittaukset tehdään tänä syksynä, joten tuoreita lukemia on luvassa pian.

Koulu aikoo pyytää Pajuojan kylään

Rehtori Jukka Raiskinmäen mukaan koulun lähialueen liikenneratkaisuissa olisi vielä kehitettävää.

– Kouluun kulkee satoja oppilaita joka päivä niin pyörillä kuin kävellenkin. Lisäksi koulun piha on oma huolenaiheensa, sillä saattoliikennettäkin on paljon, Raiskinmäki toteaa.

Asiaan onkin tarkoitus paneutua ratkaisukeskeisesti.

– Ajatus olisi pyytää Riikka Pajuoja tänne, jos hän pääsisi vaikka oikein paikan päälle. Voisimme yhdessä katsoa, mitä liikenneturvallisuuden eteen voitaisiin vielä tehdä.

Pajuoja kiittää Länsi-Suomen välityksellä kutsusta ja toteaa, että liikenneasioissa on tehty koulun kanssa hyvää yhteistyötä jo ennen sen avaamista.

– Mielellämme tulemme paikalle, Pajuoja sanoo.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut