Pöpperö aiheuttaa auraukselle päänvaivaa, mutta työpäällikkö tyrmää some-spekulaatiot säästöistä ja toivoo ymmärrystä – "Nyt täytyy aurata kaikki, mitä taivaalta tulee"

Rauman kaupungin katutoimen työpäällikkö Jari Salminen toteaa, ettei yksikään aurauskone seiso tällä hetkellä tyhjän panttina, vaikka somepalstoilla kritiikkiä riittää.

Pöpperön putsaamisesta on aiheutunut alkuviikolla roimasti töitä – ja pulinaa palstoilla. Kuva tiistailta Citymarketin ja Prisman väliseltä paikoitusalueelta. Kuva: Juha Sinisalo

Rauman katujen lumisuus on kirvoittanut huolestuneita, pettyneitä ja paikoin kiukkuisiakin kommentteja raumalaisissa sosiaalisen median ryhmissä. Moni asukas ympäri kaupunkia on alkuviikolla havainnut oman kotikatunsa täyttyneen pöpperöstä, joka saattaa pakkautua auton pohjaan ja hankaloittaa huomattavasti vaikkapa pyöräilyä. Palautetta on tulvinut myös Rauman kaupungin katutoimeen, joka vastaa katujen kunnossapidosta kesät talvet.

– Kahdessa päivässä ollaan porukalla otettu vastaan sellaiset 300 tai 400 puhelua. Aihe on kaikissa sama, toteaa katutoimen työpäällikkö Jari Salminen Rauman kaupungilta.

Myös vastaus on Salmisen mukaan kaikille aina sama: katuja aurataan sovitussa järjestyksessä, eikä siitä lähdetä poikkeamaan. Ensin pääväylät ja pyörätiet, sitten vasta asuntokadut. Asuntokatuja ei aurata viikonloppuisin.

Kerroimme resursseista ja aurausjärjestyksestä aiemmin tammikuussa, lue juttumme (vain tilaajille): Aura-autoille riittää tänään töitä – Rauman katutoimessa ennustettu sankka pyry ei aiheuttanut erikoisvarautumista: "Menemme ihan samalla tyylillä kuin viimeiset kymmenen vuotta"

Pöpperöityminen aiheuttaa murhetta

Lumen muuttuminen pöpperöksi ilman lämpenemisen myötä ei ole ainakaan helpottanut auraajien työtä, Salminen myöntää.

– Se on nyt ollut murheena meillä, kun maanantaiaamusta alkaen lumi alkoi muuttua pöpperöksi. Viime yönäkin oli tarkoitus lähteä auraamaan asuntoalueita, mutta sitten lunta oli tullut sen verran, että oli pakko lähteä tekemään pyöräteitä ja pääväyliä, Salminen toteaa.

Miksi lunta sitten on päässyt pakkautumaan teille niin paljon, että pöpperöityessään se aiheuttaa ongelmia?

Selitys piilee yksinkertaisesti fysiikan laeissa ja käytettävissä olevassa kalustossa. Kevyempi traktoriaura ei "pure" lumeen ennen sen pehmenemistä ja pöpperöitymistä.

– Noissa pienissä koneissa aurat eivät välttämättä paina juuri mitään, eikä sillä saa millään kaikkea lunta pois ennen kuin se pöpperöityy, Salminen selittää.

"Kelejä ei voi valita"

Nopeasti nollan tuntumaan lämmennyt keli yhdistettynä lumipyryyn ja pohjalla olleeseen pakkaslumeen ei kaikkineen ollut kovin optimaalinen yhdistelmä.

– Jos keli olisi mennyt kunnolla suojan puolelle, se olisi pakkautunut piukkaan eikä pöpperöityisi niin helposti. Mutta kelejä ei voi valita, Salminen toteaa.

Loppuviikon ajan lämpötila sahaa nollan molemmilla puolilla, torstaina ja perjantaina käydään jopa kolmen tai neljän plus-asteen puolella. Ensi viikolla pakastaa.

Kovempi pakkanen voisi muodostaa lumesta kovan pohjan, joka ei pöpperöityisi yhtä herkästi.

Nyt ei säästetä – viivan alle katsotaan kesällä

Jari Salminen ymmärtää asukkaiden ajoittaisen turhautumisen mutta toivoo samalla ymmärrystä. Yksikään kone ei seiso tyhjän panttina.

– Jokaikinen kone on kadunvarrella lykkäämässä lunta. Työaikalaki määrittelee työaikamme, ja resurssit ja aurausjärjestys ovat olleet samalla mallilla jo kymmenisen vuotta, Salminen toteaa.

Urakoitsijoita on itse asiasas töissä Salmisen mukaan jopa enemmän kuin muutamana aikaisempana vuonna. Salminen tyrmää some-kriitikkojen pohdinnat siitä, että aurausta tehtäisiin säästöliekillä taloudellisista syistä.

– Ei tässä kohdassa pysty säästämään, vaan nyt täytyy aurata kaikki mitä taivaalta tulee. Katsotaan sitten kesällä, mitä siihen meni, Salminen nauraa.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut