Potkurilaitteiden tuotannon siirto Norjasta ei juuri lisää työpaikkoja Raumalla?

Kongsberg Maritimen konsernijohtaja Egil Haugsdal ennakoi norjalaismedia E24:lle, että siirrosta selvitään "melkein ilman uusien ihmisten palkkaamista Suomessa".

| Päivitetty

Kongsberg Maritime siirtää potkurilaitteiden tuotantoa Norjasta Raumalle kuten pari viikkoa sitten uutisoitiin.

Norjan Ulsteinvikissä se tietää hieman yli 30:n henkilön vähennystä – mutta työpaikat eivät siirry yksi yhteen Raumalle.

Norjan valtio omistaa puolet Kongsberg-konsernista, joten yhtiö on saanut paljon selittää töiden siirtämistä ulkomaille.

Kongsberg Maritimen konsernijohtaja Egil Haugsdal ennakoi norjalaismedia E24:lle, että siirrosta selvitään "melkein ilman uusien ihmisten palkkaamista Suomessa".

Yhtiön Rauman-tehdas on viime vuodet ollut alikuormitettu ja joutunut siksi vähentämään ja lomauttamaan väkeä.

– On sanomattakin selvää, että parannamme kilpailukykyämme, totesi Haugsdal.

Norja yhä tärkeä osaamiskeskus

Norjassa muutosta on esitelty siinä valossa, että Suomessa valmistettavaksi siirtyy perinteisiä mekaanisia potkurilaitteita, joissa hintakilpailu on erityisen kovaa.

Vapaan kapasiteetin lisäksi Rauman asemaa kovassa kilpailussa vahvistaa myös se, että edellinen omistaja Rolls Royce teki suuren investoinnin uuteen tehtaaseen.

Tuotannon siirto ei edellytä raskaiden tuotantolinjojen siirtoa. Lisäksi Ulsteinvik säilyy huoltokeskuksena, joten laitteita tarvitaan sielläkin.

Haugsdal painotti Norjassa, että Ulsteinvik pysyy tärkeänä osaamiskeskuksena, jossa kehitetään ja valmistetaan "tulevaisuuden tuotteita". Ulsteinvikiin keskitetään myös laivasuunnittelua.

"Riippuu täysin tuotantovolyymista"

Kongsberg Maritime Finlandin toimitusjohtaja Olli Rantanen ei suostu mitenkään haarukoimaan Rauman mahdollisten lisärekrytointien suuruusluokkaa.

– Se riippuu täysin tuotannon volyymeista. Raumalla on ollut pitkään alikuormitusta, mutta nyt täällä on syksyllä hyvä työtilanne. Ensi vuodesta ei vielä tarkkaa tietoa ole, hän sanoi Länsi-Suomelle.

Rantanen korosti, että tuotannon siirto on joka tapauksessa merkittävä ja positiivinen asia Rauman-tehtaalle.

– Laivojen keuloissa käytettävät tunnelipotkurit ovat kokonaan uusi tuoteryhmä Raumalle. Vetäviin mekaanisiin potkurilaitteisiin, azipulleihin, täällä on tehty vain yläosia. Jatkossa ne tehdään kokonaan Raumalla.

Raumalle siirtyy myös laivan sisään nostettavien potkurien tuotantoa.

Uutistiedotteessa pari viikkoa sitten puhuttiin hybrideistä. Mitä ne ovat?

– Mekaanisia potkurilaitteita, joiden käyttövoimana voi olla diesel tai sähkö. Sellaisia on tehty ennenkin Raumalla.

Tuulivoima korvaa öljyä tässäkin

Rauman-yksikkö teki vuosikaudet loistavaa tulosta, kun offshore-bisnes pyöri kuumana.

Maailma ja etenkin raketin lailla noussut Kiina tarvitsi aina vain enemmän öljyä. Sitä etsittiin ja pumpattiin aina vain kauempaa meriltä. Siksi tarvittiin monenlaisia aluksia, jotka pysyvät paikoillaan kovassakin merenkäynnissä. Isojen potkurilaitteiden kauppa kävi hyvin.

Sitten öljyn markkinahinta laski rajusti ja bisnes viileni. Esimerkiksi Norjan satamissa makaa kylki kyljessä huoltoaluksia.

Merituulivoima valtaa markkinaa puhurin lailla. Se avaa uusia mahdollisuuksia myös Kongsbergille. Taas tarvitaan asennus- ja huoltoaluksia, ja niihin potkurilaitteita.

– Vielä kysyntä on pientä, mutta selvästi lähdössä liikkeelle. Kongsbergin vahvuus on siinä, että sillä on tarjota isoja kokonaisuuksia asiakkaille, sanoi Rantanen.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut