Puhelinmyynti kaipaa pelisääntöjä

KKV:ssa toivotaan telemarkkinointialalle selkeitä sääntöjä, jotka vähentäisivät kauppoihin liittyviä kiistoja. Kuva: Juha Sinisalo

Puhelinmyynnissä markkinoidaan usein edullista tai jopa ilmaista aloituspakettia, jonka tilaamalla sitoutuu samalla automaattisesti pitkään asiakkuuteen.

Usein tuota pitkää sopimusta ei tuoda puhelun aikana riittävän selvästi esille.

– Puhelinkeskustelun perusteella ei aina muodostu selvää kuvaa siitä, mitä tilaa ja mihin hintaan, kertoo Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) apulaisjohtaja Katri Väänänen.

KKV on Suomessa telemarkkinointia valvova viranomainen. Virastoon tulee vuosittain parituhatta yhteydenottoa puhelinmyyntiin liittyvistä epäselvyyksistä ja kiistoista.

– Se on vain jäävuoren huippu, koska kaikki eivät tee ilmoitusta viranomaiselle, Väänänen toteaa.

JATKA JUTUN LUKEMISTA NÄKÖISLEHDEN PARISSA

Hanki itsellesi lukuoikeus tilaussivulta. Esimerkiksi 24 tunnin lukuoikeus maksaa vain kaksi euroa.

Mikäli olet jo Länsi-Suomen tilaaja, voit rekisteröityä digipalvelujen käyttäjäksi täällä.