Pyörän takavalot ovat olleet Rauman pyöräliikkeissä hittituote – moni kuitenkin meinaa unohtaa sitä hankkiessaan yhden tärkeän asian

Uusi tieliikennelaki edellyttää nyt myös punaista takavaloa.

– Ei mun aikanani ole näin paljon valoja myyty yhtenä vuotena, tokaisee Pyörä-Nurmin kauppias Jussi Nurmi. Uuden tieliikennelain mukanaan tuoma vaatimus pyörän punaisesta takavalosta näkyy myös myyntitilastoissa.

Nurmi tosin huomauttaa samaan hengenvetoon, että myös etuvalo on edelleen pakollinen. Se kun tuppaa monelta tämänhetkisessä takavalohuumassa unohtumaan.

– Moni tulee ostamaan takavaloa, ja kun kysyy, että onko etuvalo kunnossa, reaktio on usein mallia "ai niin joo", Nurmi naurahtaa.

Etuvalon on oltava väriltään valkoinen tai vaaleankeltainen.

Virtalähde vaihtelee kuten kiinnityspaikkakin

Myös Suomisen Pyörässä kysyntää on riittänyt, kertoo kauppias Tomi Suominen.

– Se alkoi heti kesäkuussa, mutta nyt kun illat ovat alkaneet pimentyä, kysyntä on vielä selvästi vilkastunut, Suominen sanoo.

Menekki näkyy myös maahantuojalla: aina kaikkia malleja ei tahdo heti saada.

Hinnat ovat vitosesta ylöspäin, ja malleja on niin USB-ladattavia kuin paristollisiakin.

– Valo kiinnitetään joko satulatolppaan tai tavaratelineeseen, kertoo Suominen.

Valojen ei ole pakko olla kiinni pyörässä

Pyörä-Nurmilla valojen hinnat lähtevät kympistä ja yltävät aina kolmeensataan euroon asti. Kalleimmassa mallissa puhutaan sähköpyörään kytkettävästä erikoisvalosta, joka saattaa olla normaalikäyttöön jopa liian kirkas.

Jussi Nurmi toteaa, että valon ei myöskään ole pakko olla kiinni pyörässä, vaan tieliikennelain mukaan valot voivat olla myös pyöräilijässä.

Valikoimasta löytyykin myös kypärä, jossa on valot eteen, taakse ja sivuille.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut