R-kioski kannustaa suomalaisia kehumaan toisiaan – kahvin ostaja saa kohteliaisuuksia kaupan päälle

Kehuviikoilla myös kahvikupeissa on kannustavia tekstejä. Kuva: Sarah Swinton

Moni suomalainen kokee saavansa yksityis- ja työelämässä liian vähän palautetta. R-kioski haluaa auttaa suomalaisia kehittymään kehujen antamisessa, ja viikoilla 33–40 kioskeilla ilahdutetaan kahvin ostajaa kehujen kera.

– Aloitimme homman talon sisältä, ja nyt haluamme laajentaa kehumista myös asiakkaidemme suuntaan, R-kioskin markkinointijohtaja Ann-Charlotte Schalin sanoo.

Kehut tulostuvat kehuviikkojen aikana aina ostokuittiin ja myös kahvikupeissa on kannustavia tekstejä. Lisäksi myyjiä on kannustettu kehumaan asiakkaitaan.

– Olemme huomanneet, että kehuminen ei vaadi paljon ja sen myötä suhtautuminen itseenkin muuttuu positiivisemmaksi. Puuhaan saattaa jopa jäädä koukkuun, Schalin toteaa.

R-kioskin myyjille on laadittu valmiiksi koulutusmateriaali, jossa on suuri määrä valmiita kehuja hyödynnettäväksi kehuviikoilla. Samalla myyjiä kannustetaan keksimään omia kohteliaisuuksia.

– Saatamme esimerkiksi kiittää asiakasta siitä, että hän säästää luontoa, kun ei ota kahviinsa kantta. Homman juju on kuitenkin olla kehuissaan aito ja valita juuri edessä olevalle henkilölle sopiva kehu, Schalin sanoo.