Raskaista ajoista syntyi mielen syövereihin sukeltavaa taidetta: Kirsi Backman antoi unien viedä

Näyttelyn työstäminen porilaisgalleriaan oli myös surutyötä.

Poriginal-gallerian alakerrassa on seesteinen tunnelma. Katse hakeutuu tilan keskellä riippuviin teoksiin, jotka Kirsi Backman on nimennyt Herkkien hetkien kukiksi. Metallirenkaiden keskellä on keraamisia valkoisia kalloja. Backmanille ne ovat surukukkia, sillä hänen Marko-poikansa kuoli helmikuussa.

– Jollekin muulle niillä voi olla muita merkityksiä, ne voivat olla vaikka morsiuskimpun kukkia, hän sanoo.

Raumalaisen keramiikkataiteilijan vuosi on ollut rankka.

– Olin anonut tätä näyttelyä jo aiemmin, ja päätin viedä sen loppuun. Toisaalta taiteen tekeminen on ollut myös terapeuttista ja voimaannuttavaa, taide on ollut kanava purkaa surua.

Tulee mitä on tullakseen

Uusien teoksien tekeminen näyttelyä varten on aina iso urakka, mutta myös taiteilijuuden kaipaama haaste.

– Palo ja kaipuu itsensä haastamiseen on suuri. Omassa galleriassa Raumalla on täysin toisenlainen meininki kuin täällä, sillä teemallisen näyttelyn tekeminen merkitsee aina tarkkaa aiheeseen perehtymistä.

Näyttelyn Univiestejä teema liittyy vahvasti uniin. Backmanillakin on ranteessaan älyranneke, josta hän seuraa unirytmiään.

– Unet – alitajuntaan kätkeytyvät tiedostamattomat asiat – ovat aina kiehtoneet ihmismieltä.

Backman uskoo unien kertovan meille jotain, lähettävän viestejä, joita on hyvä kuunnella, ehkä ottaa opiksikin.

– Olen lukenut paljon unien teoriaa, mutta näyttelytöiden annoin rönsyillä ja lennellä vapaasti. En jarrutellut luovuuttani ja annoin tulla sitä mitä tulee. Toisaalta unetkin ovat usein sekavia ja niihin kätkeytyy viestejä, joita ei välttämättä itse tiedosta.

Portaita ylös

Näyttelyn teoksissa on paljon portaita. Keskellä galleriatilan lattiaa sijaitseva Uniportaiden majat on rakennelma metallisille askelmille kootuista pienistä keraamisista taloista.

– Unien tulkinnassa talo symbolisoi omaa itseä. Myös sillä, oletko unessasi ullakolla vai kellarissa, on merkitystä. Teoksessa on 31 majaa eli yksi kuukauden jokaiselle päivälle.

Seinäreliefissä Valinnan portaat on myös askelmia: ne ovat elämän ja kasvun pykäliä, joista noustaan ylöspäin. Teos viestittää Backmanin mukaan uskallusta kuunnella omaa sisimpäänsä valintoja tehdessään.

– Vastaan voi tulla umpiseinä, kuten teoksessa, mutta siitäkin voi selvitä.

Myös teos Hiljaisuudessa kääntyy sisäänpäin. Jalustalle nostettu peurannäköinen eläin on keskittynyt kuuntelemaan. Pään ympärille tehdyt metallirenkaat muistuttavat radiovastaanotinta.

Teos viestii tekijälleen hiljentymistä ja rauhoittumista, omiin vaistoihin luottamista.

– Vähän kuten unien tarjoaman hiljaisen tiedon vastaanottamista.

Tuttuja elementtejä

Backmanilla on takanaan liki 40 vuotta taiteen tekijänä. Poriginal-gallerian näyttelyä työstäessään hän huomasi, että jostain alkoi kummuta samoja teemoja kuin vuosikymmeniä sitten. Teoksiin pulpahtivat uudelleen alkuperäiskansojen kulttuurit,

Egypti ja inkat.

Keramiikan ohella hän hyödyntää töissään kierrätysromua. Jungilaisen teorian miehen naisellinen puoli anima ja naisen miehinen puoli animus ovat unien tulkinnan arkkityyppejä. Ne taiteilija on toteuttanut seinälle hauskasti romumetallista.

– Tykkään leikitellä materiaaleilla: tässä on kierrätetty vanhoja kärrynpyöriä ja haravia.Taiteilijan teosten metalliosien tekninen toteutus on hänen puolisonsa Kai Backmanin.

Kirsi Backman Univiestejä Poriginal-galleriassa 15.8.–1.9. Taiteilija on paikalla lauantaina 15.8. klo 11–17, su 23.8. klo 15–18 ja ti 1.9. klo 16.30–18.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut