Rauma lähestyy asukkaita robottipuheluilla kehittääkseen strategiaansa – kaupunginjohtaja Luukkonen lainaa äänensä robotille

Kaupunginjohtaja Johanna Luukkonen antoi äänensä robotille, joka soittaa kevään aikana monelle raumalaiselle. Viestien äänittämisestä vastasi Markku Pekonen. Kuva: Rauman kaupunki

Rauman kaupunkistrategian kehittämiseen voivat osallistua myös kaupungin asukkaat. Kaupunki kertoo tiedotteessaan, että moni kaupunkilainen saa kevään mittaan puhelun, jossa voi vastata Rauman tulevaisuutta koskeviin kysymyksiin.

Soittamiseen on valjastettu robotti, jolle äänen antaa kaupunginjohtaja Johanna Luukkonen. Puheluun vastaaminen on kaupungin tiedotteen mukaan helppoa. Kysymyksiä on vain muutama, ja niihin vastataan joko numeronäppäintä painamalla tai puhumalla lyhyesti.

Jos kysymys sattuu livahtamaan ohi, sen voi kuunnella uudelleen. Robottia voi myös pyytää soittamaan myöhemmin uudelleen, jos puhelu tulee huonona ajankohtana.

Puhelinrobotin käyttäminen liittyy Helmi-hankkeeseen, jossa Rauman kaupunki on mukana kokeillakseen tekoälyavusteista ohjelmistorobotiikkaa prosessien virtaviivaistamiseksi ja työn tuottavuuden lisäämiseksi.

– Robottipuhelut on yksi Rauman kaupungin käyttämä keino yhdistää osallistaminen ja digitalisaation mahdollisuudet. Puhelinrobotti selviytyy soittourakasta ripeästi, sillä se pystyy suorittamaan jopa 18 000 puhelua tunnissa ja muuttamaan vastaukset saman tien raporttimuotoon, toimialajohtaja Sari Salo kertoo tiedotteessa.

Kevään soittokierroksen tavoitteena on saada selville kuntalaisten näkemykset Rauman kehittämisestä ja kehityskohteista. Raumalaisten näkemyksiä tarvitaan kaupunkistrategian tekemiseen.

Kun uusi valtuusto syksyllä miettii, minkälaista Raumaa lähivuosina rakennetaan ja mitkä ovat ne painopisteet, joihin erityisesti panostetaan, raumalaisten näkemykset ovat tärkeässä roolissa.

Rauman kaupunkistrategia tarkistetaan vähintään kerran valtuustokaudessa ja tapana on ollut, että uusi valtuusto aloittaa strategiatyön heti toimikautensa alussa.