"Rauma on matkailullisesti koronakriisin voittajien joukossa"

Viimeisen kahden viikon aikana matkailuneuvonnan puhelimet ovat soineet jo selvästi enemmän, sanoo Rauman matkailupäällikkö Irene Villanen.

Koronaepidemian vaikutukset ovat näkyneet myös Rauman matkailuneuvonnassa. Moni asia on pitänyt miettiä ja toteuttaa täysin uudella tavalla. Tapahtumia on peruttu tai siirretty verkkoon.

Poikkeustilanteesta huolimatta matkailuneuvonta on ollut avoinna ja palvellut ihmisiä koko kevään ajan. Pahimpaan korona-aikaankin matkailuun liittyviä tiedusteluja ja yhteydenottoja tuli tasaiseen tahtiin.

Vaikka ryhmämatkoja on peruttu tai siirretty myöhäisempään ajankohtaan, kiinnostaa kotimaan matkailu ihmisiä – siitä on ollut jo merkkejä nähtävissä.

– Viimeisen kahden viikon aikana puhelimet ovat soineet jo selvästi enemmän, kertoo Rauman matkailupäällikkö Irene Villanen.

Villanen uskoo, että kotimaan matkailu elpyy ensimmäisenä koronan tuhoista ja Rauma on näiden elpyjien eturintamassa.

– Olemme pieni ja mielenkiintoinen kaupunki isojen keskuskaupunkien lähellä. Tänne on helppo tulle muutaman päivän reissulle ja täällä on turvallista. Ihmisiä on vähemmän, joten esimerkiksi turvavälien pitäminenkin onnistuu helpommin.

Esitteitä kylmäpisteistä?

Talvikauden palvelupiste Pyyrmannissa toiminut matkailuneuvonta muutti maanantaina kesän ajaksi Vanhalle Raatihuoneelle, Kauppatorin laidalle. Kesäkuun alussa työnsä aloittivat myös matkailuneuvonnan kolme kesätyöntekijää.

Neuvontapisteeseen on hankittu asiakkaiden ja työntekijöiden suojaksi pleksit. Lisäksi hygieniaan ja puhtaanapitoon on kiinnitetty entistä enemmän huomiota.

Päänvaivaa aiheuttavat edelleen erilaiset esitteet ja kartat, joita asiakkaat ovat tottuneet hakemaan matkailuneuvonnasta.

Esitteitä ja karttoja voidaan näillä näkymin jakaa joko yksitellen tiskin takaa tai sitten kaupungille tai Raatihuoneen eteen pystytettävistä kylmäpisteistä.

Ennen normaaliin toimintaan kuului näyttää sormella asiakkaan kartasta nähtävyyksiä ja muita Rauman kohteita. Tämä käytäntö on nyt jäänyt taakse.

– Olemme hankkimassa Raatihuoneelle screenin, josta matkailuneuvoja voi näyttää asiakkaalle niin kohteita kartalta kuin erillisiä esitteitäkin.

Museokohteissa vierailut tuovat mukanaan myös uusia käytännönjärjestelyjä.

– Opas ei vie esimerkiksi ryhmiä lainkaan sisälle museoihin vaan opastus tapahtuu ulkona. Ryhmäläiset voivat halutessaan käydä kohteessa sisällä muutaman hengen ryhmissä. Matkailijoiden tuleekin varata nyt mukaan hieman normaalia enemmän aikaa.

Perinteiset kohteet kiinnostavat

Tänä vuonna Rauman matkailuneuvonta ei tehnyt erillistä kesäesitettä lainkaan. Sen sijaan nettiä tullaan hyödyntämään monipuolisesti, jopa lähes reaaliaikaisesti.

– Korona-ajassa on ollut myös hyvää. Se on mahdollistanut uusia toimintatapoja, joita ei ilman poikkeusolosuhteita olisi varmasti osattu edes ajatella.

Raumalla käy arviolta vuosittain noin 500 000 turistia. Tänä kesänä kävijöitä odotetaan luonnollisesti huomattavasti vähemmän.

– Uskomme kuitenkin vahvasti, että Vanha Rauma ja Lapin Sammallahdenmäki kiinnostavat ihmisiä. Isot massakohteet eivät välttämättä enää kiinnosta matkailijoita. Uskon, että Rauma on varmasti matkailullisesti kriisin voittajien joukossa, sanoo Villanen.

Hotellimajoituksellekin on jo kysyntää

Hotelliketju Scandicin Rauman hotelli sulki ovensa koronan vuoksi pääsiäisenä. Kolmen viikon kiinniolon jälkeen toiminta käynnistettiin uudelleen toukokuun alussa, jolloin alkoivat myös muun muassa Teollisuuden Voima Oyj:n vuosihuollot.

– Nyt näyttää jo ihan hyvältä, vaikka ns. normaaliin onkin vielä matkaa. Erityisesti työmatkailua on ollut jo mukavasti, sanoo hotellinjohtaja Mari Mäkisalo.

Vaikka koronaviruksen ensimmäinen aalto lienee Satakunnassa jo ohi, ei hotellialalla uskalleta vielä hengähtää. Suuria tulevaisuuden suunnitelmia ei voi tehdä. Eteenpäin mennään hetki kerrallaan.

– Toiveemme ovat toki vahvasti alkaneessa kesässä ja siinä, että nyt on kotimaan matkailun vuosi.

Siivousta on lisätty

Mäkisalon mukaan hotelliin on turvallista tulla. Hygienia-, siivous- ja turvaväliasioihin on kiinnitetty paljon huomiota. Rauman Scandicissa pyyhitään muun muassa eniten kosketeltuja pintoja usean kerran päivässä ja aamupalankin voi ottaa mukaan.

– Hotellissa turvavälit pystytään järjestämään melko helposti. Lisäksi asiakas voi halutessaan olla omassa huoneessaan ja välttää siten turhia kontakteja.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut