Rauma on Suomen merenkulkukoulutuksen pääkaupunki – suomenkielisiä merikouluja on vain täällä ja Kotkassa

Entä työllisyysnäkymät? – Nyt tuntuu olevan kova pula työntekijöistä. Alan lehdissä haetaan jopa laivan päälliköitä, sanoo lehtori Tero Virtanen.

Raumalla juhlitaan tällä viikolla merenkulkualan 140-vuotista historiaa kaupungissa. Koronan takia vuoden päivät myöhässä, jos tarkkoja ollaan. Historia on kunniakas, mutta Raumalla on yhä keskeinen rooli alan koulutuksessa.

– Rauma on kaikilla mittareilla Suomen suurin, sanoo Winnovan logistiikka- ja merenkulkualan yksikön koulutuspäällikkö Kari Toivonen.

– Täältä valmistuu kaikkia merenkulun ammattilaisia. Rauma on ainoa paikka, jossa on tarjolla perustutkinnon kaikki neljä osaamisalaa: vahtiperämies, vahtikonemestari, korjaaja ja laivasähköasentaja, lisää lehtori Harry Rostedt.

Raumalaiset vähemmistönä

Suomenkielisiä merikouluja on vain Raumalla ja Kotkassa. Ruotsiksi opetusta annetaan Turussa ja Maarianhaminassa.Rauma onkin perinteisesti noin puolen Suomen merikoulu.

– Noin 150 opiskelijasta raumalaisia on yleensä kymmenisen prosenttia. Nyt heitä on tavallista enemmän, mutta laajalta alueelta tänne tullaan, sanoo lehtori Tero Virtanen.

Perustutkintojen pituus on 180 opintopistettä, mikä tarkoittaa noin kolmea vuotta. Valmistua voi jopa alle kahdessa vuodessa, mutta vahtiperämiehille ei kolmekaan vuotta riitä.

"Työntekijöistä kova pula"

Raumalla Winnovan ja Satakunnan ammattikorkeakoulun käytössä on hienot simulaattorit ja harjoittelutilat. Perusteet saadaan opetettua maissa, mutta työt opitaan viime kädessä laivalla.

– Syksyllä aloittaneet ovat olleet jo harjoittelussa. Mahdollisesti joku lopettaa tai vaihtaa alaa. Nuorelle kolmen viikon reissu voi tuntua pitkältä, varsinkin jos kännykkä ei merellä toimi. Ja iso muutos 16-vuotiaalle voi olla sekin, jos laivalla on vain kaksi suomalaista ja muu miehistö vaikkapa filippiiniläisiä, sanoo Virtanen.

Entä työllisyysnäkymät?

– Nyt tuntuu olevan kova pula työntekijöistä. Alan lehdissä haetaan jopa laivan päälliköitä, sanoo Virtanen.

Samkista meri-insinöörejä ja merikapteeneja

Winnovan kanssa samoissa tiloissa Merimäellä Satakunnan ammattikorkeakoulusta valmistuu merikapteeneja sekä merenkulun insinöörejä.

Winnovan koulutustarjontaan puolestaan kuuluu merenkulkualan perustutkinnon lisäksi lastinkäsittelyn ammattitutkinto, merenkulkualan ammattitutkinto sekä laivasähkömestarin erikoisammattitutkinto.

Tallinkin MyStarin kapteeni kuivaharjoitteli Raumalla

Jutunteon aikaan merikoululta ei löytynyt opiskelijoita. Simulaattorilla matkustajalaivaa Helsingin Eteläsatamaan oli ajamassa Vahur Ausmees.

Luotsitutkintoa suorittanut Ausmees on Rauman telakalla parhaillaan rakenteilla olevan Tallinkin MyStarin tuleva kippari.

– Se on jo kolmas täällä rakennettu minulle. Victoria 1:n ja Baltic Queenin kapteenina olen myös ehtinyt työskennellä, Ausmees kertoi.

Simulaattorilla on turvallista treenata laivan ohjaamista erilaisissa sääoloissa.

– Tuuli puhaltaa aina. Kyse on siitä miten joukkue on valmistautunut ja miten miehistö toimii yhdessä erilaisissa tilanteissa.

Ausmeesin mukaan Tallinkin laivoilla on edustettuna kymmenkunta kansalaisuutta.

– Enemmistö on aina siitä maasta, jonka lipun alla laiva seilaa. Siis Suomesta, Virosta, Ruotsista tai Latviasta.

– Tulevaisuus lienee kansainvälisempi. Enemmän tulee ihmisiä myös kolmansista maista, siis Euroopan unionin ulkopuolelta, hän ennustaa.

Rauman simulaattori tuli tutuksi myös Wasalinen kapteeneille. He saivat harjoitella Aurora Botnian ajamista jo ennen kuin laiva Rauman telakalta valmistui.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut