Rauma pärjäsi jälleen Kuntien imago -tutkimuksessa, vaikka sijoitus putosikin pykälän verran: "Tästä on hyvä jatkaa"

Raumalla on yrityselämän silmissä kyselytutkimuksen mukaan hyvä imago. Arkistokuva: Juha Sinisalo

Rauma näyttää elinkeinoelämän edustajien mielikuvissa yhä hyvältä.

Kaupunki sijoittui nimittäin Taloustutkimus Oy:n tekemässä Kuntien imago -tutkimuksessa kaikkien kuntien joukossa viidenneksi, ja alle 50 000 asukkaan kunnista kolmanneksi, selviää kaupungin tiedotteesta.

Kouluarvosanalla mitattuna Rauman kokonaismielikuvan keskiarvo oli 7,99, kun vuotta aiemmin se oli 7,87. Kaikkien kuntien keskiarvo vuonna 2021, jolloin nyt julkaistut tulokset on kerätty, oli 7,50.

Vuonna 2020 Rauma sijoittui neljänneksi. Yhden pykälän laskusta huolimatta kaupunki on tulokseen tyytyväinen.

– Vaikka sijoitus putosi yhden pykälän, kokonaisvaikutelman keskiarvo kasvoi. Erityisen ylpeitä olemme hyvästä tuloksesta yrittäjämyönteisyyteen ja elinvoimaisuuteen liittyvissä arvioissa. Tästä on hyvä jatkaa, kaupunkikehitysjohtaja Satu Saarinen toteaa tiedotteessa.

Rauman vahvuuksiksi nousivat juuri yrittäjämyönteisyys, elinvoimaisuus, yhteydenpito, yhteistyö, tiedottaminen, markkinointi ja kaavoitus. Heikommat tulokset kaupunki taas sai liikenteellisestä sijainnista ja yhteyksistä, työvoiman saatavuudesta ja kaupallisista palveluista.

Kokonaisvaikutelmaltaan Rauma on selkeästi oman vertailuryhmänsä kärjessä. Ryhmään kuuluvat alueellisesti samantapaisessa asemassa olevat Hyvinkää, Kerava, Kokkola, Kouvola, Porvoo ja Salo.

Raumalaiset yritykset ovat vertailukaupunkien yrityksiä halukkaampia suosittelemaan Raumaa muille.

Kuntien imago -tutkimus on Taloustutkimuksen vuosittain toteuttama puhelininformoitu verkkokysely, jossa selvitetään kuntien alueella toimivien yritysten toimitus- ja talousjohtajien mielipiteitä kyseisistä kunnista. Mukana on Suomen 36 suurinta kaupunkia ja kuntaa. Elo–marraskuussa 2021 tehtyyn tutkimukseen vastasi 1727 yrityselämän edustajaa.