Rauman kaupunki haluaa selvittää Rauman ja Tampereen välisen henkilöjunan kysyntää. Selvitystyön tekee Ramboll Finland Oy. Tavoitteena on tunnistaa Rauma–Tampere-välin säännöllinen liikennekysyntä ja arvioida sen perusteella henkilöjunaliikenteen kysyntäpotentiaalia.
Raumalta ei ole suoraa henkilöjunaliikennettä Tamperelle vaan yhteys edellyttää liityntämatkaa Pori–Kokemäki–Tampere-yhteydelle.
Rauman ja Tampereen välistä liikennekysyntää on tarkoitus arvioida Telian toimittaman matkapuhelindatan perusteella.
Kyse on matkapuhelinverkosta saatavasta tiedosta, kuinka kännykkäliittymät liikkuvat ja milloin matkat ovat alkaneet. Selvityksessä selvitetään Rauman seudun asukkaiden arkiliikenteen suuntautuminen erityisesti kunnan ulkopuolelle. Vastaavasti selvitetään muualta Rauman seudulle suuntautuvan liikenteen kokonaiskysyntä ja lähtöalueet.
Telian toimittama tieto on anonymisoitu. Tulosten perusteella voidaan arvioida liikenteen kokonaiskysyntää ja junaliikenteen käyttäjäpotentiaalia Rauman ja Tampereen välisessä liikennekäytävässä.
Selvitystarpeen taustalla ovat koronan aiheuttamat muutokset liikenteeseen ja liikkumiseen, joka näkyy muun muassa etätöistä johtuvana monipaikkaisuuden vahvistumisena. Toimialasta riippuen asuinpaikan ja työpaikan välinen tiivis yhteys ei enää välttämättä perustukaan päivittäiseen liikkumiseen vaan työssäkäyntialueet laajenevat.
Selvityksen on tilannut Rauman kaupunginjohtaja Esko Poikela viranhaltijapäätöksenä. Selvityksen kustannukset ovat 17 000 euroa. Kulut jaetaan radanvarren kuntien eli Rauman, Euran, Eurajoen ja Kokemäen kesken. Rauman osuus on suurin, lähes 10 000 euroa.
Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.