Raumalainen Tino Soininen sai Italiassa maailmantähden kohtelun – tänä keväänä hän lanseeraa oman tuotesarjan

Kilpaileminen on jäänyt, mutta kouluttajana Timppa Raumalta on kysytty. Tänä vuonna kutsuu New York.

| Päivitetty

Tino Soiniselta on usein kysytty, miksi hän on jäänyt Raumalle eikä esimerkiksi perustanut liikettä Helsinkiin. Soiniselle Raum on kuitenkin ain Raum.  Muutto täältä pois ei vaan koskaan ole tuntunut mun jutulta. Rauma on kotisatama, jonne on hyvä vetäytyä, sanoo Soininen.

Onko tukka hyvin? käy mielessä ennen mestarikampaaja Tino Soinisen tapaamista. Soininen nauraa, ihmiset ajattelevat usein, että kampaaja katsoo ensimmäiseksi ihmisten hiuksia.

Moni sipaiseekin niitä ja valittelee, miten huonosti ne juuri sillä hetkellä ovat.

– En mä nyt oikeesti katso. Ei minulla sellaista haukankatsetta ole päällä, että tekisin koko ajan havaintoja ihmisten hiuksista.

Rauma on kotisatama

Toinen asia, jota Raumalla asuvalta – yhdeltä Euroopan someseuratuimmalta kampaajalta – usein kysytään on se, miksi hän on jäänyt Raumalle eikä esimerkiksi perustanut liikettä Helsinkiin.

Soiniselle Raum on kuitenkin ain Raum. Hän on paljasjalkainen raumalainen.

– Muutto täältä pois ei vaan koskaan ole tuntunut mun jutulta. Rauma on kotisatama, jonne on hyvä vetäytyä.

Italialaiset tykkää

Työ kouluttajana vie Soinista sitä paitsi riittävästi ympäri Suomea ja maailmalle. Italiassa aikatauluista kiinni pitävä skandinaavi on erityisen pidetty.

Hän muistelee hieman huvittuneena ensimmäistä koulutuskeikkaansa maassa.

– He olivat siellä odottaneet minua kovasti. Kohtelu oli kuin maailmanluokan tähdellä. Vähän siinä nieleskelin, että moro, olen ihan Timppa Raumalta vaan.

Juhlavuoden paikka

Keväällä hän on menossa New Yorkiin, ensimmäistä kertaa opettamaan muita.

– Se on kyllä yksi urani kohokohta.

Sillä urallakin on jo mittaa, sillä tänä vuonna tuli täyteen 25 vuotta hiusalalla. Aika on mennyt ilon kautta.

– Voin aivan rehellisesti käsi sydämellä sanoa, että en ole päivääkään katunut enkä koskaan ajatellut, että joudun menemään töihin.

Somepöhinä jatkuu

Soininen ei koe olevansa sometähti, mutta hänen juhlakampausvideoillaan on kuitenkin 376 000 seuraajaa.

Instagramissa hän ei viime aikoina ole ollut yhtä aktiivinen kuin aiemmin, ja seuraajien määrä on vakiintunut alun räjähdysmäisen kasvu jälkeen.

– Välillä on aikoja, jolloin kerkeää vähän huonommin päivittämään uutta sisältöä. Uutta videota laitan kuitenkin viikoittain. Se ei enää ole se ensisijainen juttu, mutta hienoa tietenkin, että kiinnostuneita on noin paljon.

Videoita on käytetty paljon opetusmateriaalina, ja ne ovat vapaasti verkossa käytettävissä.

Parturi jo syntyessään

Työnkuvassa painottuu nykyään vahvasti koulutus, mutta Soininen pitää yhä asiakastyötä liikkeessään Kuninkaankadulla Vanhassa Raumassa ykkösasiana.

– Minulla on paljon pitkäaikaisia asiakassuhteita, ja voi sanoa, että hengitän tätä työtäni heidän kauttaan.

Hiusten leikkaaminen kiinnosti jo lapsena. Kampaajantuolissa istuessaan pikku-Tino oli sitä mieltä, että olisi itse osannut leikata paremmin. Murrosiässä hän alkoi klipsutella kavereiden tukkia.

– Mun vahvuus on aina ollut visuaalinen hahmottamiskyky

Soininen on käsistään kätevä myös muulla tavalla. Hän on huomannut, että ihmiset saattavat suhtautua mieskampaajaan vähän stereotyyppisesti. Lapsena hän viihtyi autotallissa, aikuisenakin hän on rassaillut moottoripyörää ja tehnyt kotona useita remppoja.

– Projekteja on aina ollut milloin mitäkin. Niissä pääsee omaan tilaan.

Puheliaalla kampaajalla on myös se vetäytyvä puolensa.

– Nautin sosiaalisista tilanteista ja haluan olla ihmisten kanssa, mutta tarvitsen myös yksinoloa.

Oma tuotesarja ulos

Yrittäjänä Soininen on innovoiva. Tänä keväänä hän lanseeraa oman hiusmuotoilusarjan. Hän halusi oman, koska oli vuosien varrella huomannut, että käytti yhtä tuotetta sieltä, toista täältä.

– Olin vuosien aikana markkinoinut hullun lailla toisten tuotteita ja mietin, miksi en tekisi omaa tuotesarjaa.

Tuotekehittelytyö on ollut oma juttunsa ja vienytkin vuoden päivät. Nimi on yksinkertaisesti Tino´s professional.

– Tällä hetkellä käynnissä on tuotteiden valmistumisprosessi. Kehittelyssä oli paljon vaiheita, prosessi alkoi viime keväänä, joten ei oma tuotesarja ihan sormia napsauttamalla syntynyt. Tuotteiden testaamiseen meni paljon aikaa. Niiden on oltava just eikä melkein, joten hiontaa on tehty loppuun saakka.

Muotoilutuotesarjan ohella hänellä on oma myös volyymi- ja suoristusrautamallisto.

Vuosien varrella Soinisella on ollut liikkeitä Rauman ohella myös Porissa ja Laitilassa. Nyt hän on keskittynyt Rauman liikkeeseensä.

Kampaajakoulutuksen ohella hän on aloittanut myös yrittäjyyskoulutuksen alalle opiskeleville ja koulutukseen osallistuville.

Kisaamisessa taukoa

Kilpailu-ura on viime vuosina ollut tauolla.

– En ole nyt muutamaan vuoteen kilpaillut. Ura ei sinänsä ole ohi, mutta tässä on ollut kaikenlaista muuta aikaa vievää.

Kisoissa hän on aina käynyt voittaakseen, plakkarissa onkin useita suomenmestaruuksia.

– Olen aina tykännyt paikan päällä taistelemisesta. On ollut kiva katsoa vierestä, kun muut ovat hermoilleet.

Hänellä itsellä on viileät kilpailuhermot.

– Kilpaileminen on ollut yksi parhaista keinoista kehittää omaa ammattitaitoa. Olen aina lähtenyt voittamaan.

Tino Soininen

Syntynyt vuonna 1976 Turussa.

Muutti Raumalle jo pikkulapsena.

Hiusstylisti ja kouluttaja.

Soinisella on Tinoshair -Instagram-tilillään 376 000 seuraajaa. Profiilissaan hän jakaa juhlakampausvideoita.

Lanseeraa tänä keväänä oman hiusmuotoilusarjan.

Perhe: vaimo ja lapsia.

Suomen seuratuin parturi-kampaaja sosiaalisessa mediassa.

Pinnalla pääalalla just nyt

Hiusala elää trendien mukaan

Muodissa on tällä hetkellä 90-luku erilaisine versioineen, myös juhlakampauksissa suositaan korkeita kampauksia.

Hiuksissa on sileän kauden jälkeen paljon kerrostusta Baywatchin Pamela Anderssonin tyyliin.

Permikset tulivat takaisin. Niitä tehdään myös nuorille miehille ihan samaan tapaan kuin 90-luvulla.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut