Raumalaislautta liikennöi BBC:n suosikkisarjassa

Hrossey Shetlannin karuissa maisemissa.

BBC:n poliisisarja Shetlandsaarten murhat keräsi Suomessa laajan katsojakunnan. Yksi syy sarjan suosioon löytyi varmasti komeista skotlantilaismaisemista, joissa Douglas Henshallin näyttelemä komisario rikoksia ratkoo.

Rauman seudulla tarkkasilmäiset bongasivat tv-sarjasta pari tuttua. Nimittäin Raumalla rakennetut lautat, Hjaltlandin ja Hrosseyn.

– Jos tarkkoja ollaan, niin ainoastaan MV Hrossey esiintyi tv-sarjassa, kertoo Shetlannin-lauttoja nykyisin operoivan Sercon viestintäpäällikkö Rosalind Baker.

Alukset ovat sisaruksia, joten tv-kuvan perusteella niitä on vaikea erottaa toisistaan.

NorthLink-varustamon tilaamat lautat valmistuivat Aker Finnyardsin telakalta vuonna 2002.

Nämä 70 miljoonaa puntaa maksaneet lautat liikennöivät edelleen Aberdeenista Skotlannin mantereelta Lerwickiin, joka on Shetlandsaarten suurin ja myös ainoa kaupunki.

Hjaltland Raumalla uutuuttaan kiiltävänä 2002.

– Laivojen varsinainen tilaaja oli Royal Bank of Scotland, jolle mekin tarjouksen lähetimme. Pankin edustajat tulivat Raumalle ja ilmoittivat ensi töikseen hyväksyvänsä tarjouksen. Olimme, että aha? Se oli pikaisin neuvottelu, josta tiedän. Yleensä väännetään pitkään, kertoo Rauman telakalla pitkän päivätyön tehnyt Johan Snellman.

Northlinkin toimitusjohtaja Bill Davidson (vas) ja Aker Finnyardsin toimitusjohtaja lautan kannella Raumalla kesällä 2002.

Lauttojen nopeus oli huomattavan korkea, 24 solmua, koska alukset asetettaisiin yöreitille Skotlannista Orkneyn ja Shetlannin väliseen liikenteeseen. Lastina tulisi olemaan myös lampaita.

Northlink tilasi samoihin aikoihin Raumalta myös kolmannen lautan, Hamnavoen. Kauppa tuli yllätyksenä, sillä tilauksen alun perin saanut englantilainen Fergusonin telakka nosti kädet pystyyn.

– Raumalla tehtiin pikainen kustannuslaskelma ja skotit hyväksyivät senkin heti. Kolme Shetlannin-lauttaa oli telakalle loistokauppa, tietää Snellman.

Hamnavoe kuljettaa ihmisiä ja tavaraa mantereen ja Orkneysaarten välillä.

- Se on kova reitti. Meno on joskus lievästi sanoen kuin vuoristoradalla, huokaa Snellman.

MV Hrossey

  • Rauman telakan uudisrakennus numero 439.
  • Tilaaja Royal Bank of Scotland, operaattori NorthLink Ferries.
  • Luovutettiin vuonna 2002.
  • 125 x 19,5 metriä, 117 hyttiä, tilaa 600 matkustajalle.
  • 11486 GT, 21600 kW, 24 solmua.
  • Sisaralus MV Hjaltland (NB 438)
  • Hamnavoe: NB 440, 112 x 18,5 metriä, 8780 GT, 8680 kW, 20,5 solmua, 600 matkustajaa, 110 autoa.

TV1 esittää sarjan kesäuusintana:

http://areena.yle.fi/1-2191877

Raumalaislauttoja hienoissa kuvissa:

http://www.northlinkferries.co.uk/northlink-blog/photo-competition/

Tässä juttusarjassa bongataan Raumalla rakennettuja laivoja maailman meriltä. Saa vinkata ja lähettää kuvia: janne.rantanen@marvamedia.fi