Raumalaispsykiatri pitää Vastaamon tietomurtoa törkeänä – "Varmasti horjuttaa luottamusta niin julkisen kuin yksityisenkin terveydenhuollon tietosuojaan"

Paperinen arkisto voi olla hyväkin ratkaisu, sanoo Petteri Joelsson. IT-firma VSP:n tietohallintopäällikkö taas toivoo, että tapaus herättää keskustelua ja siitä otetaan opiksi.

Raumalla yksityistä vastaanottoa pitävä psykiatri, oikeuspsykiatrian erikoislääkäri Petteri Joelsson pitää psykoterapiakeskus Vastaamoon kohdistunutta tietomurtoa "aivan poikkeuksellisena" ja lisäksi luonteeltaan törkeänä.

Tapaus on ollut valtakunnallisen median kärkiaiheita koko viime viikon loppupuolen ajan. Toistaiseksi tuntematon kiristäjä on varastanut luultavasti tuhansien ihmisten tietoja ja kiristänyt niin Vastaamoa kuin yksittäisiä potilaitakin tietojen julkaisemisen uhalla.

– Varastetut merkinnät ovat todennäköisesti pitäneet sisällään tietoa potilaiden terveydentilasta ja yksityisestä elämästä. Merkinnöissä saattaa olla myös viittauksia potilaille läheisiin henkilöihin, Joelsson toteaa Länsi-Suomelle.

Merkinnöissä ei Joelssonin mukaan tulisi viitata toisiin henkilöihin tunnistettavalla tavalla, mutta potilaan henkilöllisyyden ollessa tiedossa on mahdollista, että teksteistä tunnistaa ihmisiä.

"Varmasti horjuttaa luottamusta"

Vastaamon tapauksessa kyse on sähköisestä tietojärjestelmästä, johon kiristäjä on päässyt käsiksi. Tapaus herättääkin kysymyksen potilaiden tietosuojasta.

Julkisessa keskustelussa on jo ehditty kiinnittää huomiota siihen, miten yksityisen terveydenhuollon toimijoiden tietojärjestelmiä valvotaan.

Itsekin yrittäjänä toimiva Petteri Joelsson ei kuitenkaan näe, että tapaus leimaisi pelkästään yksityistä puolta.

– Kyllä tämä varmasti horjuttaa luottamusta niin julkisen kuin yksityisenkin terveydenhuollon tietosuojaan ihan samalla tavalla, Joelsson sanoo.

Paperinen arkisto on käyttökelpoinen

Joelssonin mukaan tietojen sähköinen tallentaminen ei ole välttämätöntä esimerkiksi hänen kaltaiselleen yksityiselle psykiatrille.

Esimerkiksi sairaaloissa sähköisen järjestelmän edut ovat huomattavia, kun moni ihminen osallistuu hoitoon ja jokaisella heistä on tietoihin pääsy.

Terapiassa on toisin: paperilla pärjää.

– Kun hoito on vain yhden ihmisen hallussa, paperinen arkisto on aivan käyttökelpoinen. Psykiatrina ymmärrän potilaiden arvostavan intimiteettiään, ja suosin itsekin perinteistä paperiarkistoa, Joelsson kertoo.

Terapeutille uskaltaa yhä mennä

Terapian aloittamista suunnittelevien ei kannata Vastaamon tietomurron vuoksi luopua suunnitelmistaan, eikä käynnissä olevaa hoitosuhdettakaan tule katkaista.

Joelssonin mukaan terapeutille uskaltaa kyllä mennä.

– Tietoturvaan kiinnitetään nyt varmasti enemmän huomiota.

Lisäksi Joelssonin mukaan valtaosa psykoterapeuteista pitääkin nimenomaan paperiarkistoa.

– Siihen ei pysty samalla tavalla tällaista massiivista murtoa tekemään.

VSP:n tietohallintopäällikkö: "Toivon, että herättää keskustelua"

Yrityksille IT- ja tietoliikennepalveluita Raumallakin tarjoavan uusikaupunkilaisen VSP:n tietohallintopäällikkö Jouko Peltonen kertoo seuranneensa Vastaamon tietomurtoa mielenkiinnolla.

– Toivon, että se herättää keskustelua yritysten johdossa ja ihan hallitustasollakin. Tietoturva tulisi ottaa ihan todellisena riskinä mukaan yrityksen toimintaan, ja yrityksen tietoturvan tason parantamiseen pitäisi sitoutua, Peltonen toteaa.

Tietoturvan merkitys ei Peltosen mukaan ole välttämättä kaikissa yrityksissä kovin hyvin tiedossa.

– Toivon, että tässä tutkitaan perin pohjin mitä on tapahtunut ja miten se olisi voitu estää. Otetaan se oppi, mitä tästä on saatavissa.

Potilaille tilanne on todella valitettava

Yleisesti ottaen suomalaisten yritysten tietojärjestelmiin voi Peltosen arvion mukaan kuitenkin luottaa, eikä hän kannusta esimerkiksi poistamaan tietoja kaikista järjestelmistä.

– Odottaisin vaan enemmän vastuuta yrityksiltä, jotka käsittelevät tietoja, varsinkin henkilötietoja.

Vastaamon potilaiden puolesta Peltonen on pahoillaan.

– Onhan tämä heidän kannaltaan todella valitettava tilanne, kun asiaan ei ole mitenkään pystynyt vaikuttamaan.

Kiristystapauksissa kannattaa Peltosen mukaan noudattaa viranomaisten ohjeita, jotka Vastaamonkin tapauksessa ovat selvä: älä maksa kiristäjälle mitään.

– Ei ole mitään takeita, että kiristäjä toteuttaisi sen, mitä lupaa. Aina kannattaa kääntyä viranomaisen puoleen.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut