Raumalla halutaan aloittaa kutsukyytipalvelu vuonna 2023

Uudessakaupungissa aloitettu kutsuliikennepalvelu Ukikyyti on kerännyt runsaassa kuukaudessa lähes tuhat matkustajaa.

Raumalla ollaan hyvin kiinnostuneita siitä, voisiko nykyisiä joukkoliikennevuoroja korvata esimerkiksi kutsuliikennepalvelulla.

Joulukuun alussa toimintansa Uudessakaupungissa aloittanut Ukikyyti on saanut runsaan kuukauden aikana paljon positiivista palautetta.

Kutsuliikennepalvelu oli viime viikon loppuun mennessä kerännyt yhteensä 865 matkustajaa. Arkipäivinä kahden euron kutsukyytejä on hyödyntänyt keskimäärin noin 40 asiakasta.

– En olisi uskonut, että näin terhakkaasti on palvelu lähtenyt käyntiin. Vielä ei ole tullut autokapasiteetin rajat vastaan. Matkustajamäärän toivotaan vielä kasvavan, kertoo palvelun tuottavan Matkahuollon kehittämispäällikkö Johanna Taskinen.

– Se mikä eniten on yllättänyt, että peräti puolet on ollut puhelintilauksia. Iäkkäät ihmiset ovat ottaneet Ukikyydin hyvin vastaan. Uskon, että kasvua tulee kuitenkin jatkossa sovellustilauksista.

Kahden euron hintainen Ukikyyti pyrkii yhdistämään samaan suuntaan ja samaan aikaan kulkevien matkustajien reitit, jolloin pystytään palvelemaan mahdollisimman monia asiakkaita.

Matkahuollon tilastojen mukaan nyt ajetuista matkoista noin 20 prosenttia on ollut jaettuja, eli autossa on ollut samaan aikaan muita asiakkaita.

– Yhdessä tilauksessa voi olla myös useampi matkustaja. Tällä hetkellä tilauksissa on ollut keskimäärin 1,3 matkustajaa, Taskinen kertoo.

Seuraavaksi laajennus Kalantiin saakka?

Uudenkaupungin kaupunginarkkitehti Leena Arvela-Hellén kertoo, että käyttäjiltä tullut palaute on ollut pelkästään positiivista.

Hyvästä palautteesta kertoo myös se, että kahden auton palvelualuetta on jo nyt laajennettu Sundholman, Vohdensaaren ja Raumantien suuntiin.

Arvela-Hellén paljastaa, että seuraava laajentuminen voisi olla Laitilan suuntaan, sillä nykyisin palvelualue loppuu Kalannintien ja Vironrinteen risteyksen jälkeen.

– Sitä olemme miettineet, että pitäisikö Kalannin keskusta ottaa vielä palvelualueeseen. Se on tässä pohdinnassa.

– Tämä on nyt puolen vuoden kokeilu, joten mitä enemmän ihmiset ottavat tätä haltuun, niin jatkoa katsotaan sen mukaan.

Raumalla voisi korvata reitin tai sen osia

Noin 11 000 asukkaan kattava, torilta noin kymmenen minuutin matkat kattava kutsuliikennepalvelu on herättänyt mielenkiintoa myös Raumalla.

Raumalla kutsuohjatusta liikenteen mahdollisuuksista puhui jo vuonna 2017 silloinen kaupungin liikennepäällikkö Risto Peltonen (LS 12.11.2017).

Nykyisin kaupungin joukkoliikenteen suunnittelusta vastaava liikennesuunnittelija Julius Tavasti myöntää, että Peltosen ajatuksia ei ole haudattu tämän siirryttyä Turun kaupungin palvelukseen.

Päinvastoin asia on hyvinkin ajankohtainen, sillä Rauman nykyiset liikennöintisopimukset päättyvät vuoden 2022 lopussa.

– Käytännössä se tarkoittaa sitä, että alkavan kevään aikana suunnittelemme ja kilpailutamme joukkoliikenteen niin, että uudet sopimukset ovat voimassa 2023 alkaen, Tavasti sanoo.

– Meillä on myös tarkoitus kokeilla jonkinlaista kutsuliikenneratkaisua joihinkin osiin. Se on tällä hetkellä ajatuksena.

Tavasti ei pysty vielä tarkemmin avaamaan, minkä laajuinen kutsuliikennepalvelu Raumalla olisi.

Hän arvelee, että kyseinen palvelu sopisi hyvin niille keskusta-alueille, joihin reittimäistä joukkoliikennettä on vaikea järjestää.

– Joku kaupunkialueen lähisuunnista voisi olla sellainen, johon sitä ensiksi kokeiltaisiin. Esimerkiksi Pohjois-Rauma voisi olla sellainen.

Kutsuliikenteen käyttöönotto mahdollistaisi joukkoliikenteen suunnittelussa sen, että hiljaisimpia vakioreittejä korvattaisiin osin tai kokonaan.

– Se voisi korvata kokonaan tai olla jollain alueella illalla kiinteän reitin vaihtoehtona, sillä iltaisin kysyntä on niin pientä, Tavasti kertoo.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut