Raumalla saarrettu Es Venus on vain yksi räikeä esimerkki – mukavuuslippulaivoista peritty tänä vuonna jo yli 200 000 dollarin edestä palkkasaatavia

Es Venus saarrettiin Rauman satamassa viime viikolla. Se on satamassa edelleen. Kuva: Ilpo Minkkinen / Suomen Merimies-Unioni

Mukavuuslippulaivoista ja niillä työskentelevien työntekijöiden oloista tulisi keskustella siinä missä esimerkiksi ulkomaalaisten marjanpoimijoidenkin työehdoista, penää Suomen Merimies-Unioni (SMU) tiedotteessaan.

Mukavuuslippulaivat nousivat julkisuuteen viime viikolla Rauman satamassa tapahtuneen saarron myötä. Saarrettuna oli Panaman lipun alla purjehtiva M/s Es Venus, jonka miehistön kuusi myanmarilaisjäsentä vaati pääsyä pois laivasta.

Kuten uutisoinnista selvisi, miehet saivat lopulta palkkasaatavansa ja pääsivät aloittamaan kotimatkan.

Vääryyksiä paljastavat niin sanotut ITF-tarkastajat. ITF viittaa kansainväliseen kuljetustyöntekijöiden federaatioon, joka käynnisti niin sanotun mukavuuslippulaivakampanjan Oslossa jo vuonna 1948.

Kampanjan tarkoitus on turvata kansainväliset minimityöehdot mukavuuslippulaivoilla työskenteleville merimiehille. Heillä saattaa usein olla alhaiset palkat, puutteita ruoassa ja juomavedessä sekä pitkät työvuorot ja työsopimukset.

Maailmalla toimii yli 140 ITF-tarkastajaa 125:ssä eri satamassa. Heidän tehtävänään on tarkastaa mukavuuslippulaivojen työntekijöiden palkat ja työehdot.

Myös Suomen satamiin liikennöi säännöllisesti mukavuuslippulaivoja, SMU muistuttaa. Mukavuuslippulaivat kuljettavat rahtia SMU:n mukaan jopa Saimaalla.

Mukavuuslippulaivoiksi määritellään tiettyjen valtioiden lipun alla purjehtivat alukset. Valtioita on tällä hetkellä 35 – esimerkiksi Antiqua ja Barduda, Bahama, Gibraltar ja Panama.

– Yhteistä näille lipuille on se, että niiden alle on helppo sijoittaa varustamoita ja aluksia pöytälaatikkofirmoina. Eksoottiset saaret ovat tunnettuja veroparatiiseja. Niissä verotus on huokeampaa tai olematonta eikä miehistön työehtoihin kiinnitetä minkäänlaista huomiota, SMU kuvailee tiedotteessaan.

Näitä helpotuksia varustamot voivat käyttää SMU:n mukaan härskisti hyväkseen ja polkea hintoja sekä viedä markkinatilaa rehellisemmiltä varustamoilta. Esimerkiksi suomalaisen varustamon ja laivan on mahdotonta voittaa mukavuuslippulaivoja hintakilpailussa.

Viime vuonna Suomessa tarkastettiin SMU:n mukaan 131 alusta, joista mukavuuslippulaivoiksi laskettiin 112. 54:n aluksen kohdalla havaittiin puutteita joko palkanmaksussa tai työehtosopimuksissa.

Maksamattomia palkkoja perittiin laivanomistajilta 28 tapauksessa, yhteensä yli 86 000 Yhdysvaltain dollarin edestä. Saartoon viime vuonna asetettiin kuusi alusta.

Tämä vuosi näyttää vielä viime vuotta räikeämmältä, sillä palkkasaatavia on peritty jo 205 000 dollarin edestä.

Myös M/s Es Venuksen tapaus olikin keskimääräistä räikeämpi.

MarineTraffic.com -palvelun mukaan Es Venus oli tiistaiaamuna edelleen Rauman satamassa.

_logo_meren_vuosi.svg

Lisää aiheesta

Vain tilaajille Rauman satamassa saarretusta laivasta pääsi kuusi henkeä ulos – "Harvoin ollut näin räikeitä ongelmia", miehistöä pidettiin laivalla "tavallaan vankeina"

Vain tilaajille Rauman satamassa saarretun laivan myanmarilaismiehistö sai palkkansa, ja heille etsitään sopivia lentoja kotiin – kiistassa ei ollut kyse pelkistä työoloista, vaan ihmisoikeuksista: "Kyllä nämä olivat tosi kovapäisiä jätkiä"