Raumalla saattaa päästä tankkaamaan kaasua jo ensi vuonna – kaasua tulisi myös raumalaisista biojätteistä

Gasum on tehnyt tonttivarauksen ja kartoittaa parhaillaan asiakaspotentiaalia. Investointipäätöstä ei vielä ole, ja se joudutaan tekemään ilman valtion tukea.

| Päivitetty

Raumalle suunnitellaan asemaa pääosin raskaan liikenteen tarpeisiin. Mahdollinen henkilöautojen tankkausmahdollisuus on vielä auki, mutta Gasumin mukaan mahdollinen. Yhtiön asema Turun sataman kupeessa.

Energiayhtiö Gasum on käynnistänyt selvityksen liikennekaasun tankkausasemahankkeesta Raumalla.

Yhtiö on tehnyt kaupungilta yritystonttivarauksen noin puolen hehtaarin kokoiselle alueelle Statiivitien ja Teodoliittitien risteyksen tuntumassa. Tontilla tullaan seuraavaksi tekemään muun muassa maaperätutkimuksia.

Investointipäätöksen pohjaksi on tehty kevään mittaan myös kaasuasiakkaiden kartoitusta.

– Olemme käyneet jututtamassa useita alueen toimijoita siitä, millainen asiakaspotentiaali alueelle syntyisi, kertoo Gasumin Suomen liikenteen liiketoimintajohtaja Juho Kurra.

– Eri asiakkailla on aseman sijainnista erilaisia toiveita. Tällä hetkellä varaamamme tontti vaikuttaa lupaavimmalta.

Kärjessä raskas liikenne

Gasum on pitänyt Raumaa jo pitkään kiinnostavana alueena kaasutankkausasemalle (LS 21.2.2021). Tämä johtuu erityisesti satamasta ja runsaasta teollisuudesta.

Raskas liikenne ratkaisee myös sen, rakennetaanko asemaa Raumalle vai ei.

– Kartoituksessa olemme keskustelleet paikallisen teollisuuden ja kuljetusyritysten kanssa, Kurra sanoo.

Henkilöautoille tarkoitetun kaasutankkauspisteen avaaminen on mahdollista, mutta asiaa ei Kurran mukaan "ole lukittu".

Kaasua myös raumalaisesta biojätteestä

Rauman-aseman ydin olisi siis raskas liikenne, jolle tarjottaisiin nesteytettyä kaasua (LNG/LBG).

Gasumilla on nesteytetyn maakaasun tuontiterminaali Porin satamassa. Osa Rauman-aseman kaasusta tulisi kuitenkin Kurran mukaan yhtiön omista, Turussa sijaitsevista biokaasun tuotanto- ja nesteytyslaitoksista.

Käytännössä tämä tarkoittaisi kiertotalousympyrän sulkeutumista: rekat ja mahdollisesti pienemmätkin autot pääsisivät tankkaamaan Raumalta ja Eurajoelta erilliskerätystä biojätteestä valmistettua biokaasua, sillä Rauman seudun jätehuoltolaitos toimittaa sen juuri Gasumin biokaasulaitokselle Turkuun.

– Lähtökohtaisesti myymme tällä hetkellä liikenteeseen lähes pelkkää biokaasua, Kurra huomauttaa.

Valtion tukea ei ole tarjolla

Gasumilla ei ole myönteistä valtiontukipäätöstä Rauman-hankkeelleen. Kaasutankkausta koskevia liikenneinfran tukia ei tällä hetkellä voi edes hakea, sillä tuki on EU:n notifiointimenettelyssä.

– Valitettavasti tiedossa ei ole, aukeaako haku enää lainkaan. Teemme investointipäätöksiä tapauskohtaisesti hyville hankkeille ja myös ilman tukia, Kurra sanoo.

Investointipäätöstä voidaan hänen mukaansa odottaa mahdollisesti kesän aikana.

Jos päätös on myönteinen, alkaa vuoden verran kestävä rakennuslupaprosessi, josta päätöksen tekee aluehallintovirasto. Lupapäätöksen jälkeen itse aseman rakentaminen kestäisi Kurran mukaan puolisen vuotta.

Ennen aseman käyttöönottoa tarvittaisiin vielä Tukesin lupa.

Käytännössä kaasutankkausasema voisi aueta siis Raumalla aikaisintaan ensi vuoden lopulla.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut