Raumalla valmistuvissa aluksissa viihdyttävä erikoisuus: "Niitä ei ole Suomeen rakennettuihin matkustaja-autolauttoihin enää hetkeen tehty"

Spirit of Tasmania IV:n on määrä valmistua Rauman telakalta aikataulussaan kesällä 2024.

Projektijohtaja Johanna Kaijo sekä koko Spirit of Tasmania -laivaprojektin ajan Raumalla asuvat TT-Linen John Anastassiou ja hänen vaimonsa Dearne Price pääsivät avaamaan juhlallisesti telakka-altaan venttiilit.

Pullo tasmanialaista kuohuviiniä pamahtaa rikki valko-punaisen aluksen kylkeen.

Hetken päästä ennalta nimetyt henkilöt juhlaväestä rientävät valtavien keltaisten venttiilien viereen ja alkavat pyörittää niitä.

Raumanmeri alkaa pulpulta telakka-altaan portista laivan alle.

Vaikka vettä virtaa viidestä suuresta putkesta hurjaa vauhtia, on allas niin iso, että sen täyttymiseen menee jopa kahdeksan tuntia. Siinä vaiheessa alus nousee pukeiltaan ylös ja alkaa kellua.

– Vesillelasku on erittäin tärkeä ja hieno virstanpylväs. Kaikkiin eri työvaiheisiin ja välitavoitteisiin on tehty todella paljon työtä, niitä on mukava myös juhlistaa, Rauma Marine Constructions (RMC) Oy:n Spirit of Tasmanian projektijohtaja Johanna Kaijo kertoo.

Sisaraluksen työt alkavat

Työtä on paljon takana, mutta myös edessäpäin.

Nyt vesille lasketun ja nimetyn Spirit of Tasmania IV:n kölinlasku tapahtui Raumalla vuosi sitten lokakuussa 2022.

Seuraavaksi alus siirretään varustelulaituriin, jossa työt siirtyvät aluksen rungonkoonnista sisätilojen varustelutöihin ja systeemien käyttöönottoihin.

Rakentamisen painopiste on putki- ja sähkötöiden viimeistely sekä hotellialueella sisustustyöt. Lisäksi aluksen konehuoneiden ja autokansien varustelutyöt jatkuvat. Varusteluvaihe jatkuu eri järjestelmien käyttöönotoilla ja huipentuu ennen laivan luovutusta tehtäviin merikokeisiin.

– Vesillelasku on siinäkin mielessä tärkeä, että saamme kuivatelakalle tilaa ja voimme alkaa rakentaa tämän sisaralusta. Meillä on monta lohkoa jo valmiina, Kaijo kertoo.

Valmis kesällä 2024

Aluksen alkuperäinen toimitusaika oli vuoden 2022 syksy, mutta Ukrainan sota ja korona ovat sotkeneet aikatauluja.

RMC ja tilaaja ovat tehneet matkan varrella uusia aikatauluja. Kaijo kertoo ylpeänä, että niissä rajoissa on nyt pysytty.

Spirit of Tasmania IV:n on tarkoitus valmistua vuoden 2024 kesällä.

– Laiva lähtee heti siitä kohti Australiaa, tilaaja odottaa sitä jo kovasti. Edelliset Suomessa rakennetut laivat alkavat olla jo vähän tiensä päässä, joten seuraavalle on kova tilaus.

Sisaralus on nyt vesillelasketun aluksen täydellinen kopio. Kaijo uskoo, että kahden samanlaisen aluksen perättäisissä töissä pystytään aikataulua hieman kiriäkin.

Spirit of Tasmania V:n tähtäin on valmistua vuosien 2024 ja 2025 välisenä talvena.

– Tarkoituskaan ei ollut niitä saada ihan peräjälkeen valmiiksi, ei ole tarkoitus ajaa kilpaa niillä Australiaan, Kaijo naurahtaa.

Kaksi elokuvateatteria

Australialaisvarustamon hallituksen puheenjohtaja Mike Grainger hehkutti juhlapuheessaan suomalaista laivanrakennusosaamista.

TT-Linen nykyinen aluskaksikko on rakennettu vuonna 1998 Turussa, tuolloin tosin Superfast-nimellä kreikkalaiselle tilaajalle.

Raumalla tehdyille aluksille on asetettu kova paine, sillä 1 800 matkustajaa kuljettavat alukset ovat noin 400 matkustajan verran edellisiä suuremmat.

Johanna Kaijo tietää, että Australian ja Tasmanian välistä reittiä kulkevissa aluksissa rahtikapasiteetti on erityisen tärkeä.

Siitä kertoo paljon se fakta, että aiemmin Raumalta valmistuneen MyStarin kokoluokkaa olevissa aluksissa on kaistametrejä lähes kaksi kertaa Tallink-alusta enemmän.

Alukset tulevat kulkemaan Geelongin ja Devonportin väliä yöaikaan, mutta matkustajaprofiili on hyvin erilainen, jos vertaa esimerkiksi Itämeren-laivoihin.

– Tässä laivassa ei ole saunaa eikä kylpyläosastoa. Se on erikoista, että näissä on kaksi elokuvateatteria. Niitä ei ole Suomeen rakennettuihin matkustaja-autolauttoihin enää hetkeen tehty, Kaijo sanoo.

korvettien tuotanto alkaa Raumalla maanantaina

Kahden Tasmania-aluksen ja Laivue 2020 -hankkeen myötä Raumalla rakennetaan yhtä aikaa kolmea alusta.

Merivoimille toteutettavan Laivue 2020 -hankkeen ensimmäisen monitoimikorvetin rakentaminen käynnistyy maanantaina 30. lokakuuta.

Hankkeeseen sisältyy yhteensä neljä alusta. Kokonaisuudessaan Laivue 2020 -hanke on valmis vuoteen 2029 mennessä, ja sen suora työllistämisvaikutus Suomessa on noin 3 600 henkilötyövuotta.

Tasmanian-alusten rakentaminen tuo Raumalle 3 500 henkilötyövuoden verran töitä vuosille 2021–2024.

Kokonaan kotimaisessa omistuksessa olevan RMC:n tämänhetkinen tilauskanta on 1,2 miljardia euroa, ja se ulottuu vuoteen 2028 saakka.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut