Rauman kaupunki julkaisi maanantaina 12. marraskuuta kaksi kaupunkistrategiastaan eli Rauman Tarinasta kertovaa lyhytelokuvaa.
Jo vajaassa kolmessa päivässä näistä agenttielokuvista on Rauman mittakaavassa tullut somehittejä. Elokuvia on katsottu Facebookissa ja YouTubessa jo yli 10 000 kertaa.
Mikään Rauman kaupungin video ei ole päässyt vastaaviin lukemiin.
Mustavalkoisten lyhytelokuvien suosio yllätti kaupungin johdonkin, sillä kyseessä on vaikeana aiheena tunnettu kaupunkistrategian jalkautus.
Elokuvien kantavana teemana on Rauma-agenttius. Se, että jokainen raumalainen voi olla Rauma-agentti ja toteuttaa Rauman Tarinaa, jokainen omalla tavallaan, esimerkiksi kertomalla hyvää kotikaupungistaan.
Rauma-agenttiteemaan liittyy myös koululaisille ja eskarilaisille suunniteltu hanke, jossa elokuvia käytetään hyväksi.
Rauma panostaa nyt toistamiseen kuntalaisten ja henkilöstön osallistamiseen strategian tekemisessä ja jalkauttaa strategiaansa kuntalaisille kansantajuisesti, viihdyttävin ja taiteellisin keinoin. Ensimmäisestä Rauman Tarinasta julkaistiin sarjakuvavihko ja nyt syntyi kaksi mustavalkoista agenttielokuvaa.
Myös elokuvat on tehty osallistavalla tavalla. Niissä näyttelee raumalaisia eskarilaisia, koululaisia ja kaikenikäisiä aikuisia. Ammattinäyttelijöitä ei ole käytetty.
Ennakkomarkkinointia varten tehtiin traileri, joka pyöri paitsi kaupungin sivuilla ja some-kanavilla myös paikallisessa elokuvateatterissa. Elokuvien ensi-iltaa vietettiin viime maanantaina.
Agenttielokuvat on toteuttanut Viestintäosakeyhtiö Bonde. Käsikirjoittaja ja ohjaaja on Marko Östman ja kuvaaja Elmeri Elo.
Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.