Rauman ihme: Tasmanian-kauppa nostaa RMC:n tilauskannan 1,6 miljardiin euroon –  viime vuoden tilinpäätös mukavasti voitollinen

Voi puhua Rauman ihmeestä, sillä kyse on telakasta, jonka edellinen omistaja STX päätti sulkea kokonaan.

| Päivitetty

TT-Linen tilaus nostaa Rauma Marine Constructionsin tilauskirjan arvon jo 1,6 miljardiin euroon. Rauman telakalla työn alla ovat Wasalinen ja Tallinkin autolautat sekä neljä sotalaivaa. Viime mainittujen osalta ollaan vielä suunnitteluvaiheessa.

Käynnissä on parhaillaan myös Rajavartiolaitoksen uusien vartiolaivojen hankinta. Eduskunta on linjannut, että alukset ostetaan Suomesta.

RMC teki viime vuonna hyvän tuloksen koronasta huolimatta. Liikevaihto oli 220 miljoonaa euroa, josta liikevoittoa jäi 6,7 miljoonaa euroa.

RMC:n toimitusjohtaja Jyrki Heinimaa kuvaa TT-Linen sopimusta "erinomaiseksi jatkumoksi RMC:n kasvutarinalle".

Voi puhua Rauman ihmeestä, sillä kyse on telakasta, jonka edellinen omistaja STX päätti sulkea kokonaan. Vain kahdeksan vuotta sitten.

Harvat uskoivat, että isojen laivojen rakentaminen Raumalla enää sen jälkeen voisi jatkua. Onneksi muutamat raumalaiset yksityishenkilöt uskoivat ja olivat valmiita laittamaan rohkeaan hankkeeseen omaa rahaansa.

RMC:n ensimmäinen laivaprojekti, Molslinjenin lautta, painui taloudellisesti pakkaselle. Yhtiön tulos oli miinuksella 2016-2018. RMC pääsi plussalle 2019 ja viime vuonna hyvä kehitys jatkui.

RMC kasvatti henkilöstöään viime vuonna puolella, jotta se pystyy viemään läpi suuret projektit, joita viedään eteenpäin rinnakkain.

Raumalle on tavallaan syntymässä kaksi telakkaa, kun Merivoimien korvetit pitää rakentaa eri tiloissa kuin kaupalliset alukset.

Varustamo: Penalttia, ellei tarpeeksi paikallista sisältöä

TT-Linen hallituksen puheenjohtaja Michael Grainger on tyytyväinen, kun varustamon alkuperäinen kanta voitti: vahvat yksirunkoiset alukset soveltuvat parhaiten Bassinsalmeen. Tasmanialainen telakka on erikoistunut katamaraaneihin.

Graingerin mukaan sopimukseen saatiin paikallista sisältöä jopa 100 miljoonan australiandollarin edestä. Sopimuksessa määritellään rangaistussakot siltä varalta, ettei tilaus työllistä tarpeeksi Tasmaniassa.

Rauman kauppakamari: "Tällaisia uutisia hieno saada pandemian keskellä"

Rauman kauppakamarin toimitusjohtaja Riikka Piispa näkee tilauksen vahvistavan koko laivanrakennusklusteria.

- Tällaisia uutisia on hienoa saada koronapandemian keskellä. On upeaa, miten raumalainen yhtiö on pystynyt luomaan uskottavan toimintamallin ja osaamiskeskittymän, jolle on kysyntää globaalisti, sanoo Piispa.

Ministeri Skinnari: "Osoitus Suomen kilpailukyvystä"

Ulkomaankauppaministeri Ville Skinnari (sd.) pitää RMC:n isoa kauppaa osoituksensa suomalaisen meriteollisuuden kilpailukyvystä ja elinvoimasta.

–  Vaikka Aasian halpatelakoiden markkinavaltaus on näkynyt viime vuosina myös Suomen tilauskannassa, meitä arvostetaan edelleen erityisesti risteilijöiden, jäänmurtajien ja matkustaja-alusten rakennuksen sekä arktisen meriliikenteen johtavana asiantuntijamaana. Hallitus on mukana tukemassa meriteollisuuden vahvistumista, Skinnari kommentoi.

Marttinen: "Parantaa koko länsirannikon talousnäkymiä"

Raumalainen kansanedustaja Matias Marttinen (kok.) pitää koko länsirannikolle  merkittävänä, että isoja laivoja rakennetaan Raumalla.

–  Tilauksella on erittäin merkittävä positiivinen vaikutus Rauman seudun ja koko Satakunnan alueen talouskehitykseen ja työllisyyteen. Teollisuuden vahva tilanne tukee myös palveluyritysten tilannetta ja elpymistä, Marttinen sanoo.

Salonen: "Meriklusteri hyödyntää vihreää kasvua"

Raumalainen kansanedustaja ja eduskunnan Meriryhmän puheenjohtaja Kristiina Salonen (sd.) näkee, että Suomen meriklusterilla on erinomaiset mahdollisuudet hyödyntää vihreää kasvua ja kehittyä jopa Suomen viennin kärkialaksi.

–  Suomella on nyt mahdollisuus profiloitua meripolitiikassa ja olla tuottamassa koko maailman yhteisiä ratkaisuja siihen, miten merilogistiikka voi toimia ympäristövastuullisesti. Esimerkiksi uudet teknologiset innovaatiot, joilla voidaan tukea puhtaamman ja päästöttömän meriliikenteen kehitystä, ovat tulevaisuudessa todella kysyttyjä, Salonen sanoo.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut