Rauman kauramylly ostetaan Sveitsistä – Suomen Viljava ei kerro investointinsa hintaa

Suomen Viljava päätti alkuvuodesta rakentaa Raumalle viljasiilojensa yhteyteen kauramyllyn. Yhtiö perusteli investointia kauramarkkinoiden voimakkaalla kasvulla ja sijainnilla. Rauman satamasta on hyvät konttiliikenteen yhteydet maailmalle ja raideyhteys Kiinaan (LS 20.3.).

Suomen Viljava päätti alkuvuodesta rakentaa Raumalle viljasiilojensa yhteyteen kauramyllyn. Yhtiö perusteli investointia kauramarkkinoiden voimakkaalla kasvulla ja sijainnilla. Rauman satamasta on hyvät konttiliikenteen yhteydet maailmalle ja raideyhteys Kiinaan (LS 19.3.).

Suomi on maailman toiseksi suurin kauran viejä. Kauraa lähtee Suomesta 300–400 miljoonaa kiloa vuodessa. Jalostusarvo ei kuitenkaan ole niin korkea kuin sen Viljavan mielestä tulisi olla.

Juuri tähän Raumalle rakennettava mylly vastaa.

– Viljavan tietotaito kaura- ja proteiinituotteista yhdessä kauramyllyn kanssa nostaa suomalaisen kauran jalostusastetta ja mahdollistaa kauratuotteissa Suomen viennin kasvun. Kasvustrategiassa kauramyllyllä on merkittävä rooli, totesi yhtiön toimitusjohtaja Pasi Lähdetie maaliskuussa.

Mylly alkaa jauhaa syksyllä

Kauramylly tuottaa vuodessa 80 miljoonaa kiloa kauran ytimiä ja kaurahiutaleita sekä 35 miljoonaa kiloa kuoripellettiä. Jälkimmäistä käytetään muun muassa rehuteollisuudessa ja biopolttoaineiden tuotannossa.

Kauraelintarvikkeiden kulutus on kasvanut 3,5 prosentin vauhdilla, kun terveys- ja ilmastotietoisuus on lisääntynyt. Tänään kaura kelpaa hevosten lisäksi ihmisille.

Kuukausi sitten Viljava ilmoitti valinneensa sveitsiläisen Bühler Groupin kauramyllynsä rakentajaksi. Myllyn on määrä valmistua ensi vuoden syyskuussa. Investoinnin arvoa Viljava ei lokakuussakaan paljastanut.

Venäjältä vihdoin viljajunia Raumalle

Viljava rakensi viime syksynä Europortsin kanssa Raumalle uuden viljavaunujen purkuaseman. Viljava halusi saada Venäjän transito-kuljetuksia myös Raumalle. Naantaliin ja Loviisaan viljajunia on tullut jo pidempään. Uusi purkuasema otettiin käyttöön alkuvuodesta (LS 28.1.).

Pitkiä viljajunia saatiin Raumalla odottaa, mutta syyskuun lopulla niitä alkoi saapua.Viljavan mukaan kasvava transito-viljaliikenne lisää mahdollisuuksia myös kotimaisen viljan viennille.

Valtio-omisteinen Suomen Viljava käsittelee suurimman osan viljan viennistä ja tuonnista Raumalla, Naantalissa, Helsingissä, Loviisassa ja Kotkassa.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut