Rauman kuntaimago Suomen toiseksi paras – kahdeksan sijaa parantanut Rauma jätti taakseen Tampereen ja Jyväskylän

Rauman kuntaimago nousi kohisten. Kuva: arkisto/Pekka Lehmuskallio

Rauma kipusi Taloustutkimus Oy:n keskiviikkona julkistamassa imagotutkimuksessa peräti toiselle tilalle. Kanaalikaupungin kuntaimago nousi vuoden aikana peräti kahdeksan pykälää, mikä oikeutti kakkostilaan heti Seinäjoen takana. Kokonaisvaikutelmaltaan Rauma oli selkeästi oman vertailuryhmänsä ykkönen.

− Sijoituksemme parani selvästi viime vuodesta, mikä on tulosta aktiivisesta kaupungin kehittämisen eteen tehdystä työstä. Rynnistimme vuodessa ohi esimerkiksi Tampereen, Joensuun, Kuopion ja Jyväskylän, konsernipalveluiden toimialajohtaja Sari Salo toteaa Rauman kaupungin tiedotteessa.

Tutkimustulokset kertovat, että Rauman valtteja ovat erityisen vahva yrittäjämyönteisyys sekä tuloksellinen yhteistyö elinkeinoelämän kanssa. Myös markkinoinnissa ja yhteydenpidossa kunnan virkamiehiin Rauma menestyi mainiosti.

Tutkimukseen vastaajat suosittelivat Raumaa yrityksen toimipaikaksi muun muassa kaupungin yrittäjämyönteisyyden, positiivisen asenteen ja sataman vuoksi. Tulosten mukaan kehitettävää oli työvoiman saatavuudessa sekä liikenteellisessä sijainnissa ja yhteyksissä.

− Panostuksemme elinkeinoelämän edellytysten luomiseen on näkynyt tuloksissa jo aiemminkin. Olen erityisen iloinen siitä, että myös markkinoinnissa ja tiedottamisessa olemme vastaajien mielestä selkeästi onnistuneet. Tutkimustulosten valossa edunvalvontamme suuntautuu oikeisiin asioihin. Osaavan työvoiman saaminen, valtatie kahdeksan parantaminen ja henkilöliikenteen kehittäminen ovat kolme viidestä edunvalvontamme kärjistä, Sari Salo kertoo.

Taloustutkimuksen vuosittaisessa Kuntien imago -tutkimuksessa oli mukana Suomen 36 suurinta kaupunkia ja kuntaa. Elo-syyskuussa 2019 tehdyssä tutkimuksessa olivat mukana kaikki Suomen yli 30 000 asukkaan kunnat. Tutkimukseen vastasi 1973 yrityselämän edustajaa.