Rauman lisäksi kaksi muutakin suomalaista satamaa hakee The Tall Ships' Races -isännäksi vuodelle 2024

Raumalla on monia valtteja The Tall Ships’ Races -kilpailun isäntäkaupungiksi.

| Päivitetty

Rauma hakee perinteikkään The Tall Ships’ Races -kisatapahtuman isäntäsatamaksi. Vuoden 2024 tapahtumaan tähtäävää hakemusta on tehty nyt helmikuusta saakka, ja alustavien suunnittelujen loppusuora alkaa häämöttää näköpiirissä. Rauman kaupungin matkailupäällikkö Irene Villasen mukaan koko hakemusta tehnyt joukko on itsevarmoissa tunnelmissa.– Mitä pidemmälle olemme hakemusta tehneet, niin sitä selvemmäksi meidän mahdollisuudet ovat käyneet. Ne ovat loistavat, meillä on kaikki vaadittavat elementit järjestelyihin, Villanen hehkuttaa.

Helsinki ja Kotka lähtevät kisaan

Rauman valtteja ovat juuri ensikertalaisuus sekä Vanha Rauma Unesco-kohteena.

– Meillä on myös merenkulun pitkät perinteet. Olemme ihan aito merikaupunki. Ei meidän tarvitse keksiä yhtäkään juttua, Villanen sanoo.

Tapahtumaan on valittu hieman vuodesta riippuen neljästä viiteen isäntäsatamaa.

Villanen tietää jo, että Rauma on vuoden 2024 osalta kovassa seurassa. Samaan aikaan hakemuksensa ovat laittamassa sisään niin Helsinki kuin Kotkakin.

Suomi on saanut hyvää mainetta perinteikkään purjelaivakilpailun järjestäjien silmissä.

Suomella oli kaksi isäntäkaupunkia vuonna 2017 ja on jälleen vuonna 2021, jolloin Maarianhamina ja Turku ovat kisassa mukana.

– Hakemuksia puoltava Suomen Purjelaivasäätiö varmasti toivoo, että Suomelta olisi kaksikin kaupunkia mukana. Olemme mielellämme tekemässä yhteistyötä, jos valinta osuu kohdalle, Villanen sanoo.

Hän ei vielä tiedä, aikooko Maarianhamina tai Turku hakea myös vuoden 2024 kilpailua.

– Rauma olisi oivallinen kumppani merimatkan kannalta Helsingille tai Kotkalle, mutta Turku ei olisi Suomen Purjelaivasäätiön mukaan ehkä toimiva pari Raumalle.

Purjelaivat mahtuvat hyvin satamaan

Rauma on hakutietoja valmistellessaan verrannut asetelmiaan paljon Kotkaan, jossa suuret purjelaivat ovat käyneet vuosina 1996, 2007 ja 2017.

Villasen mukaan kaupunkien ja satamien koko sekä etäisyys keskustaan ovat hyvin samankaltaisia.

Se on luonut myös uskoa, että Rauman kokoisessa kaupungissa kilpailun järjestäminen onnistuu varmasti.

Matkailupäällikkö Villanen painottaa, että Rauman pitää hakemuksessa osoittaa, että alukset ja tapahtuman ihmismäärät mahtuvat valituille alueille, mutta tarkkoja suunnitelmia järjestelyistä ei vielä ole.

Rauman satamaan sopivat kilpailun neljän eri kokoluokan alukset niin, että Suojan laituriin mahtuvat pienemmät alukset ja suuremmat Laitsaaren puoleisiin laitureihin.

– Sataman kanssa on käyty keskusteluja, että heillä on mahdollisuudet sopeuttaa omat toimintonsa kilpailun aikana.

Tapahtuma-alue puolestaan etenisi Suojan satamasta kanalin vartta kohti keskustaa.

– Alue pitää suunnitella niin, että sinne voi tulla mistä tahansa ja alueen palvelut on aina lähellä. Samoin alueelle pitää järjestää kuljetuksia non-stop busseilla suuremmilta pysäköintialueilta.

Rauma yksi kilpailun historian pohjoisimpia

Vaikka Rauma satsaisi hakemukseensa miten paljon tahansa, sijainti ei ole tapahtuman historian kannalta ihanteellinen.

Kanalikaupungista tulisi Norjan Ålesundin ja Måløyn jälkeen pohjoisin isäntäkaupunki.

Esimerkiksi Ruotsista ei ole koskaan ollut satamaisäntää Tukholman pohjoispuolelta.

Miten tahansa vuoden 2024 etapit suunnittelisi, tietäisi Rauman mukana olo laivoille pitkää koukkausta Pohjanlahden puolelle.

– Se voi olla meidän kompastuskivi, sillä alukset käyttäisivät isompaa väylää Ahvenanmaan ja Ruotsin välistä. Rauma voisi olla siihen nähden hieman kaukana.

– Mutta korostamme hakemuksessa, että Rauman satamaan hyvä ja lyhyt väylä. Sen lisäksi telakalla on mahdollisuus myös korjata isoakin purjealusta.

Vaikka Rauma isännyyden saisi, on Villasen mukaan senkin jälkeen markkinointityötä edessä.

– Sen jälkeen pitää markkinoida niiden alusten kapteeneille, jotka viime kädessä ratkaisevat, mille etapeille alus lähtee.

Tulokset tulevat ennen kesää

The Tall Ships’ Races olisi Rauman historian suurimpia tapahtumia ja markkinointiteko, joka kantaisi vuosiksi eteenpäin.

Tapahtuman vaikutusta voi verrata Kotkan vuoden 2017 isännyyteen, jossa puolueettoman tutkimuksen mukaan tulovaikutus oli 15–20 miljoonaa euroa.

Kotkan kisabudjetti oli tuolloin 1,4 miljoonaa, josta kaupungin osuus oli puolet. Loput kulut katettiin yhteistyösopimuksilla ja sponsoroinneilla.

Samanlaisella kustannusarviolla edetään myös Raumalla. Villasen mukaan hakemus ja budjetti menevät vuoden loppuun mennessä kaupunginhallitukselle hyväksyttäväksi.

Sen jälkeen hakemus lähtee kisajärjestäjälle Englantiin ja alkaa suuri jännitys.

Valintatuloksia pitäisi olla tiedossa viimeistään toukokuussa.

– Satsaamme hakemukseen todella paljon. Jos emme nyt sitä saa, niin yritämme sitten vaikka uudestaan, Irene Villanen huomauttaa.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut