Rauman satamaan uusi laivalinja: "Kyse täysin uudesta lastista Raumalle" – Wallenius SOL palvelee metsäteollisuutta

Uusi linja on aina iso juttu. Tässä on peruslastina metsäteollisuuden tuotteita, mutta kaikenlaista muutakin voidaan näillä köleillä kuljettaa. Haetaan voimakkaasti esimerkiksi rekkoja, mutta meille kelpaa kaikki. Logistiikan pelikortit ovat nyt pöydällä monessa paikassa. Steppaamme ripeästi mukana, kuvaa De Meulder.

| Päivitetty

Positiivisia uutisia Rauman satamasta, jonka liikennemäärä romahti viime vuonna koronan ja paperiviennin vähenemisen takia. Ensi viikolla alkaa uusi säännöllinen liikenne, joka tuo Raumalle täysin uutta lastia.

Wallenius SOL -varustamo aloittaa kahden viikon välein liikenteen reitillä Oulu-Kokkola-Rauma-Antwerp-Zeebrugge.

Varustamo on hankkinut tätä varten kuudennen laivansa, Transfighterin. Se kuljettaa kontteja sekä roro- ja storo-lasteja.

– Olemme tyytyväisiä, kun pystymme vastaamaan asiakkaiden kasvaneeseen tarpeeseen Raumalla ja samalla lisäämään konttikapasiteettia Kokkolan ja Antwerpin reitillä, sanoo varustamon toimitusjohtaja Jonas Wåhlin tiedotteessa.

Kaksi vuotta sitten Wallenius Linesin ja Swedish Orient Linjenin yhdistyessä perustettu varustamo palvelee ennen kaikkea suomalaista ja ruotsalaista metsäteollisuutta. Asiakkaina ovat ainakin Metsä Group, Stora Enso ja Billerud Korsnäs.

Varustamo on tilannut kaksi lng-käyttöistä laivaa. Niitä rakennetaan parhaillaan kiinalaistelakalla. 

Rauman satamaoperaattori Europortsin mukaan Transfighterin runkolasti on metsäteollisuuden tuotteita, jotka toimitetaan Raumalle auto- ja junakuljetuksin.

– Kyse on täysin uudesta lastista Raumalle ja uudesta yhteydestä Eurooppaan. Runkolastin rinnalle haetaan muuta. Mahdollisuuksia on paljon, koska Transfighter kuljettaa konttien lisäksi trailereita, rekkoja, roro- ja break bulk-lasteja, luettelee Euroports Finlandin kaupallinen johtaja Janne Virta.

Rauman satama on profiloitunut metsäteollisuuden palvelijaksi. Euroports pystyykin aloittamaan uuden yhteistyön välittömästi. 

Euroports Finlandin toimitusjohtaja Sari De Meulder pitää uutta linjaa monella tapaa merkittävänä.

– Uusi linja on aina iso juttu. Tässä on peruslastina metsäteollisuuden tuotteita, mutta kaikenlaista muutakin voidaan näillä köleillä kuljettaa. Haetaan voimakkaasti esimerkiksi rekkoja, mutta meille kelpaa kaikki. Logistiikan pelikortit ovat nyt pöydällä monessa paikassa. Steppaamme ripeästi mukana, kuvaa De Meulder.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut