Rauman sataman liikenteen vilkastuminen onkin pääosin tilastoharhaa

Rauman konttiliikennettä hankaloittaa Kaukoidän konttipula. Sen vuoksi konttien hinnat ovat nousseet ja etenkin pienemmillä laivaajilla on vaikeuksia saada kontteja.

| Päivitetty

Rauman Sataman tammi-helmikuun liikennetilasto näyttää 9 prosentin kasvua viime vuoden vastaavaan aikaan verrattuna. Ikävä kyllä, kyse on pääosin tilastoharhasta.

Rauman kautta maailmalle lähti vuoden kahden ensimmäisen kuukauden aikana 286 000 tonnia paperia ja kartonkia. Se oli yli 12 prosenttia enemmän kuin tammi-helmikuussa 2020.

Mutta silloin vientimäärät putosivat roimasti metsäteollisuuden lakkojen takia.

–  Pudotus viime vuoden helmikuussa oli merkittävä, vahvistaa Rauman Sataman toimitusjohtaja Hannu Asumalahti.

Siksi vielä on hänen mukaansa vaikea ennakoida millaiseksi vuosi Raumalla muodostuu. Esimerkiksi UPM:n Kaipolan paperitehtaan tuotannon loppumisen vaikutus on edelleen osin avoin kysymys.

–  Laskeva kierre on kuitenkin vähän oiennut. Metsäteollisuudessa on hieman positiivisiakin merkkejä, varsinkin sahateollisuudessa.

USA:ssa sahatavaran kysyntä on voimakkaasti kasvanut. Kansalaisille jaettavat koronaelvytysshekit tuskin ainakaan vähentävät amerikkalaisten kulutusintoa.

–  Kanada vie nyt enemmän sahatavaraa USA:han, mikä avaa eurooppalaisille markkinoita Aasiaan. Mielenkiintoisia kuvioita voi olla tulossa, pohtii Asumalahti.

Rauman konttiliikennettä hankaloittaa Kaukoidän konttipula. Sen vuoksi konttien hinnat ovat nousseet ja etenkin pienemmillä laivaajilla on vaikeuksia saada kontteja.

–  Osa konttilaivoista ei tavalliseen tapaan koukkaa tämän kautta, vaan palaavat Keski-Euroopasta suoraan Aasiaan. Jonkin verran konttiliikennettä on myös rajoitettu koronatilanteen vuoksi. Osa laivoista odottaa satamissa parempia aikoja, tietää Asumalahti.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut