Rauman sataman liikennemäärä jäämässä nuhaiseen viiteen miljoonaan tonniin - "Sahatavara valon pilkahdus"

Rauman Sataman toimitusjohtaja Janne Virta ei uskalla luvata merkittävää kasvua ensi vuodellekaan.

| Päivitetty

Rauman satamatilastot näyttävät liikenteen kasvaneen hieman viime vuoteen verrattuna. Kymmenen kuukauden jälkeen ulkomaanliikenne on viitisen prosenttia plussalla.

Kotimaan liikenteen vähentyminen pudottaa kokonaistilaston lähelle nollaa. Viime vuonna Rauman sataman öljyluolaa täytettiin Porvoosta tuodulla dieselillä. Tavara on lähtenyt liikkeelle ja luola tyhjeni viime kuussa.

Konttiliikennettä oli tammi-lokakuussa vajaat kaksi prosenttia vähemmän kuin vuonna 2020 samalla aikajaksolla. Kansainvälinen konttipula vaikuttanee taustalla.

Laivakäyntejä oli lokakuun loppuun mennessä 808, mikä on yksi enemmän kuin viime vuoden tammi-lokakuussa.

Rauman satama on profiloitunut metsäteollisuuden palvelijaksi. Viennistä yli 70 prosenttia on tänä vuonna ollut metsäteollisuuden tuotteita: paperia, kartonkia, sellua ja sahatavaraa.

Tuonnistakin yli puolet kertyy metsäteollisuudesta: pyöreää puuta ja kaoliinia. Viime mainitun tuontimäärä oli lähes viidenneksen viimevuotista pienempi. Paperikoneiden sulkeminen selittänee asiaa.

Tasaisen tahdin mukaan Rauman vuosiliikenne näyttäisi päätyvän viiteen miljoonaan tonniin. Viime vuonna raja meni niukasti rikki, kun korona koetteli taloutta kaikkialla. UPM:n päätös sulkea Kaipolan paperitehdas leikkasi pysyvästi paperinvientiä Rauman kautta.

Sataman pudotus edellisvuoden 5,8 miljoonasta tonnista onkin melkoinen. Alle viiden miljoonan tonnin Raumalla on jääty viimeksi vuonna 1998. Parhaimmillaan, vuonna 2008, Rauman sataman kautta kulki tavaraa yli 7 seitsemän miljoonaa tonnia.

- Aika varovainen olen ensi vuoden suhteen. Korona vaikuttaa edelleen ja konttitilanne jatkunee sekavana. Kontit ovat kannaltamme väärällä puolella maailmaa. Valopilkkuna on sahatavara. Rauman sahan käynnistyminen alkaa näkyä ensi vuonna, kommentoi Rauman Sataman toimitusjohtaja Janne Virta.

Hänen mukaansa Rauman satama voi lähivuosina päästä 5,5 miljoonan tonnin liikenteeseen ja vähän ylikin.

Positiiviseksi päänavaukseksi Virta nostaa viljaliikenteen. Lokakuussa Raumalle tulivat ensimmäiset viljavaunut Venäjältä Suomen Viljavan siiloihin Rauman satamaan.

Viime tammikuussa Länsi-Suomi kertoi Suomen Viljavan ja Europortsin rakentaneen Rauman satamaan uuden viljanpurkuaseman. Investointi tehtiin ennen kaikkea venäläisten tarpeisiin.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut