Rauman satamassa saarretun laivan myanmarilaismiehistö sai palkkansa, ja heille etsitään sopivia lentoja kotiin – kiistassa ei ollut kyse pelkistä työoloista, vaan ihmisoikeuksista: "Kyllä nämä olivat tosi kovapäisiä jätkiä"

Merimiehiä muun muassa painostettiin allekirjoittamaan paperit, joiden mukaan heillä ei olisi mitään vaatimuksia ja he haluaisivat jatkaa laivalla.

Rauman satamassa saarrettu Es Venus -laiva on vapaa lastaamaan kuorman ja jatkamaan matkaansa, sillä laivayhtiö maksoi viimein sorrettujen myanmarilaisten merimiesten palkat.

Torstaiaamuna alkanut saarto päättyi lopulta kolmen jälkeen perjantai-iltapäivällä. Asiasta Länsi-Suomelle kertoo tilannetta Raumalla hoitanut Suomen Merimies-Unionin eli SMU:n ITF-koordinaattori Kenneth Bengts.

Aivan yksiselitteisesti palkanmaksu ei käynyt, mutta onnistui lopulta.

– Laivalla oli vielä vähän sähläystä, mutta rahat maksettiin vihdoin ja viimein niin, että me näimme sen. Lisäksi he halusivat tehdä vielä kanssamme ITF-hyväksytyn kansainvälisen työehtosopimuksen, Bengts kertoo.

ITF on lyhenne sanoista International Transport Workers' Federation, kansainvälinen kuljetustyöntekijöiden liitto.

– Sopimuksen myötä ITF:llä ja Merimiesliitolla on oikeus käydä tarkistamassa tuo laiva, kun se liikkuu maailmalla.

Kuudelle setvitään lentoja kotiin

Kuusi laivasta ulos tullutta myanmarilaista miehistön jäsentä matkaavat Raumalta Helsinkiin, josta käsin heille järjestetään lentoyhteys kotimaahansa. SMU on valtuutettu hoitamaan asiaa.

Laivalle jäi vielä viisi myanmarilaista ja kymmenen miehistön jäsentä. Eri kansallisuudet olivat laivalla Bengtsin mukaan erilaisissa asemissa.

– Ei ole todisteita suoranaisesta rasismista, mutta kyllä he todella ovat kahta eri kansallisuutta, jos niin voi sanoa.

Painostettiin väittämään, että vaatimuksia ei ole

Kenneth Bengts toteaa, ettei laivan oloissa ja niihin puuttumisessa ollut enää kyse pelkästä työsuhdekiistasta, vaan suorastaan ihmisoikeuksista.

– Merimiehiä pidettiin laivalla vankeina ja painostettiin allekirjoittamaan paperit, joiden mukaan heillä ei ole mitään vaatimuksia ja he haluavat jatkaa laivalla.

Miehet eivät kuitenkaan taipuneet sorron alla.

– Kyllä nämä olivat tosi kovapäisiä jätkiä. He halusivat pitää kiinni omista ihmisoikeuksistaan ja omalla työllään ansaitsemistaan rahoista, Bengts kuvailee.

Tarkastaja yritti käydä jo maanantaina

Niin sanotuilla mukavuuslippulaivoilla, jollaiseksi Es Venuskin lasketaan, ongelmat eivät ole harvinaisia.

– Noin 40 prosentissa tarkastuksista ilmenee jotain puutteita, jotka yleensä liittyvät palkanmaksuun. Muutaman kerran vuodessa on sellaisia, että saatavia on enemmänkin. Ne liittyvät yleensä kaatumassa oleviin yhtiöihin.

Es Venuksellakaan ei Raumalle saapuessaan ollut ITF-hyväksyttyä sopimusta, minkä takia tarkastaja kävi laivalla ensimmäisen kerran maanantaina. Hän onnistui jättämään miehistölle käyntikorttinsa.

Lopulta yhden myanmarilaismerimiehen vaimo otti yhteyttä edunvalvojiin ja varsin ruma vyyhti alkoi purkautua. Es Venuksen tapaus osoittautui poikkeukselliseksi.

– Tässä oli kyse ihan ihmisoikeuksien rikkomisesta ja vapaudenriistosta. Tämä oli kaikkineen todella räikeä tapaus, Bengts päättää.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut