LS-yhteishyvätunnustus – Rauman seurakunnan diakonia ei katso "jäsenkirjaa": "Apu kuuluu kaikille kaupunkilaisille"

LS-yhteishyvätunnustus myönnettiin tänä vuonna Rauman seurakunnan diakoniatyölle.

| Päivitetty

Johtava diakoniatyöntekijä Jenni Pohjonen (edessä), diakoniatyöntekijät Heidi Tuomi (vas.) ja Satu Salla olivat häkeltyneen yllättyneitä saamastaan Friski myöttäst-tunnustuksesta. Kuva: Juha Sinisalo

Keväällä käynnistynyt koronaepidemia laittoi myös kirkon diakoniatyön uuden tilanteen eteen. Avuntarvitsijoiden määrä nousi Raumallakin muutaman viikon aikana suorastaan räjähdysmäisesti. Maalis-marraskuun aikana diakoniatoimistossa on kohdattu noin 400 asiakasta.

– Tämä vuosi on tuonut diakoniatyön piiriin hyvin lyhyessä ajassa paljon uusia asiakkaita, sanoo Rauman seurakunnan johtava diakoniatyöntekijä Jenni Pohjonen.

Diakoniatyö on ollut monelle kaupunkilaiselle vähän vieras asia, mutta kriisin myötä tietoisuus on noussut huimasti.

– Tieto laskee myös kynnystä tulla meidän palvelujen pariin. Se on hyvä asia.

Länsi-Suomen yhteishyvätunnustus myönnettiin tänä vuonna Rauman seurakunnan diakoniatyölle.

Talousongelmat syventyneet

Koronakriisin ensivaiheessa ihmisten avuntarve näkyi lähinnä ruokakassien menekin lisääntymisenä. Jonkin verran oli myös muuhun talouteen liittyviä ongelmatilanteita.

Kriisin pitkittyessä myös ihmisten ongelmat ovat kasvaneet ja syventyneet. Lomautukset ovat jatkuneet. Monet sinnittelevät myös ns. 0-sopimuksella.

– Keväällä otetut kulutusluotot kaatuvat nyt monen päälle. Myös peruslaskuista on nyt vaikeampi selvitä. Lisäksi ihmisten henkinen ahdistus on lisääntynyt huomattavasti. Keskusteluavulle on suurta kysyntää, sillä henkinen hätä on kovaa, sanoo Pohjonen.

Ajan saa nopeasti

Keväällä nopeasti päälle iskenyt poikkeustila sekoitti hetkellisesti myös diakoniatoimiston perusarjen. Alkuhässäkästä on saatu tärkeää oppia ja palvelumallia sekä organisaatiota on saatu kehitettyä.

Rauman diakoniatoimistossa työskentelee kahdeksan henkilöä, joka on Pohjosen mukaan sopiva määrä.

Kaikki asiakkaat on pystytty ottamaan vastaan, ja tarvittaessa töitä on priorisoitu.

– Meillä on nyt paremmin vastaanottoaikoja kuin keväällä. Keskimäärin ajan saa jo soittoa seuraavalle viikolle.

Jäsenkirjaa ei tarvita

Usein ihmiset odottavat ongelmiensa kanssa liian pitkään. Monella on iso kynnys hakea apua. Pohjonen neuvoo kuitenkin pyytämään apua ennemmin liian aikaisin kuin myöhään.

– Rohkaisen ihmisiä ottamaan yhteyttä heti, kun siltä tuntuu. Silloin meilläkin on paljon enemmän apukeinoja käytettävissä, muistuttaa Pohjonen.

Diakoniatoimistossa asioimiseen ei tarvita Pohjosen sanoin ”jäsenkirjaa”.

– Autamme ihan kaikkia, kuuluipa sitten kirkkoon tai ei.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut