Rauman sotalaivakauppojen aikataulu "pääministerin päässä"

Noin 600 miljoonan euron laivakauppa on syntyessään Rauman telakan historian suurin yksittäinen diili.

| Päivitetty

Pääministeri Antti Rinne (sd.) tutustui perjantaina Rauman telakkaan, jossa on tarkoitus ruveta pian rakentamaan Suomen seuraavia sotalaivoja.

Noin 600 miljoonan euron laivakauppa on syntyessään Rauman telakan historian suurin yksittäinen diili.

RMC:n toimitusjohtaja Jyrki Heinimaa esitteli raumalaisen laivanrakennuksen tämän hetken tiloja ja tilannetta Rinteelle.

– Tosi tyytyväinen olen näkemääni. Täällä on hyvä valmius tehdä hyviä laivoja. Hienoa nähdä, ettei laivanrakennus suinkaan ole auringonlaskun ala, sanoi Rinne kierroksen päätteeksi.

Laivue 2020:sta eli neljän Pohjanmaa-luokan korvetin rakentamisesta RMC:llä on aiesopimus, mutta lopullisen sopimuksen allekirjoitus on kerta toisensa jälkeen siirtynyt.

"En kerro teille"

Rinteeltä tietenkin kysyttiin koska rakentamissopimus tehdään.

– Toivottavasti mahdollisimman nopeasti. Mulla on päässäni aikataulu, mutten kerro sitä teille, pääministeri kuittasi medialle.

Saman vastauksen toimittajat saivat pariin muuhunkin kysymykseen. Esimerkiksi tivattaessa konkreettisia keinoja Suomen työllisyysasteen nostamiseksi tavoitteeseen, 75 prosenttiin.

– Jos kerron ajatuksistani, te tulkitsette ne lupauksiksi, perusteli Rinne.

Median poistuttua paikalta Rinne keskusteli RMC:n ja Rauman kaupungin edustajien kanssa ennen toritapahtumaan siirtymistään. Luultavasti suljettujen ovien takana puhuttiin avoimemmin.

Kuka omistaa?

Rinteellä oli myös kysymyksiä RMC:n johdolle ja henkilöstön edustajille. Hän muun muassa tiedusteli yrityksen omistusta – josta vaikutti olevan hyvin perillä.

– Olemme täysin kotimaisessa omistuksessa, mistä olemme kyllä ylpeitä. Omistajamme sitoutuvat tähän samaan maahan, sanoi Heinimaa.

RMC:n suurimmat omistajat ovat Taaleri ja Teollisuussijoitus. Omistajiin kuuluu Rauman seudun yrittäjiä.

Tuotanto käyntiin

Meriteollisuuspuiston lohkohallissa Rinne näki Meyer Turun telakalle risteilijään valmistuvia lohkoja. Hän innostui selvästi Heinimaan esitellessä aiempaa ohuempien teräslevyjen käyttöä laivanrakennuksessa.

Sillä onkin merkitystä: kevyempi laiva, pienempi energiatarve ja kustannukset ja ympäristökin kiittää.

– Tässä samassa tilassa aiomme korvetit rakentaa, ihmissilmältä suojassa ja kulunvalvonta varmistaen, sanoi Heinimaa.

Hän kertoi suunnitelmissa olevan lohkohallin laajennuksen keskustan suuntaan.

Wasalinen tilaaman autolautan tuotanto käynnistyy Raumalla syyskuun puolivälissä ja Tallinkin laivan maaliskuussa.

"Maailman paras maa lapsiperheille"

Antti Rinteeltä ei Raumalla juuri irronnut konkreettisia avauksia.

Työllisyysastetta yritetään nostaa ensin niissä ryhmissä, jotka ovat työllistyneet heikoimmin.

Turun tunnin junasta ei ole luvattukaan, että kuokka isketään heti maahan, vaan edessä on vuosikausien suunnittelu.

Valtiovarainministeriön budjettiehdotuksen ei pitäisi pääministerin mukaan tuoda leikkauksia kansalaisille.Ilmastoasioihin tartutaan, mutta sosiaalisesti oikeudenmukaisella tavalla.

Eriarvoisuutta vähennetään, mistä hyötyvät Rinteen mukaan eläkeläiset, opiskelijat, työttömät ja erityisesti lapsiperheet.

– Tavoitteena on tehdä Suomesta maailman lapsiperheystävällisin maa, julisti Rinne.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut