Rauman sotekyytien välittäjä vaihtuu, mutta itse kyydit ovat vielä kilpailuttamatta – "Elämme mielenkiintoisia aikoja"

Vuodenvaihteessa raumalainen taksikenttä mullistuu, kun Kela-kyytien ja sotekyytien välittäjät vaihtuvat.

Ilkka Leivo on Rauman seudun palvelutaksien yrittäjä ja Rauman Ula-taksi Oy:n puheenjohtaja. Ula-taksi on ajanut Rauman kaupungin sotekyytejä tähän asti, ja kaupunki on nyt pyytänyt sopimuksen jatkamista helmikuuhun asti.

Rauman kaupungin sote-kuljetuspalveluiden eli niin sanottujen sotekyytien kyydinvälityskeskus vaihtuu ensi vuoden alusta lukien. Kaupunki tiedotti aiemmin tällä viikolla, että kyytejä alkaa välittää yhtiö nimeltä FCG Smart Transportation.

Paikalliset taksiautoilijat tosin ihmettelevät, kuka kyytejä vuodenvaihteen jälkeen ajaa. Kyydinvälitys ja itse kyydit kilpailutetaan erikseen, eikä kyytien kilpailutusta ollut tämän jutun kirjoitushetkellä vielä sosiaali- ja terveysvaliokunnassa käsitelty.

– Luin kaupungin tiedotteesta, että joulukuun loppupuolella pidetään koulutukset kuljettajille. Mutta kenelle ne oikein pidetään, kysyy Rauman tilataksipalvelun yrittäjä Harri Pettersson.

– Aikaisintaan tiistaina 14.12. on sote-valiokunnan kokous, jossa asiaa voidaan seuraavan kerran käsitellä. Sen jälkeen on lainmukainen kolmen viikon laskenta-aika, ja välissä on joulukin. Emme oikein näe, miten joulukuun aikana olisi selvillä, kuka kyytejä ajaa, säestää Rauman seudun palvelutaksien yrittäjä Ilkka Leivo.

Kaupunki pyytänyt jatkamaan helmikuuhun

Leivo ja Pettersson kuuluvat kumpikin Rauman Ula-taksin autoilijoihin, jotka ovat sotekyytejä tähän asti ajaneet.

He kertoivat mietteistään yllä kuvatulla tavalla Länsi-Suomen haastattelussa tiistaina. Vielä myöhemmin samana päivänä Ula-taksin autoilijat saivat kaupungilta sähköpostin, jossa heitä pyydettiin jatkamaan kyytien ajamista helmikuun 2022 puoleenväliin asti.

Vaikuttaisi siis siltä, että kaupunki ei saa kilpailutusta valmiiksi ennen vuodenvaihdetta.

Länsi-Suomi tavoitti torstaina Rauman kaupungin vammaistyön päällikön Vesa Kiisken kommentoimaan asiaa. Kiiski myöntää, että kilpailutuksen kanssa ollaan myöhässä.

– Olemme siitä tietenkin pahoillamme, mutta samaan hengenvetoon totean, että emme ole liikennöitsijöiden työtä estämässä, vaan kaupunki maksaa palvelusta yhä. Tarkoitus on, etteivät asiakkaat sen enempää kuin kuljettajatkaan häviä tässä, Kiiski sanoo.

Kaupungilta luvataan kertoa liikennöinnin kilpailutuksesta lisää myöhemmin.

Pettersson: "Elämme mielenkiintoisia aikoja"

Leivo ja Pettersson toteavat, että raumalaisen taksinkäyttäjän näkökulmasta vuodenvaihteessa muuttuu useampikin asia.

Sotekyytien välittäjän lisäksi myös Kelan korvaamien kyytien välityskeskus vaihtuu, ja entisen yhden keskuksen sijasta niitä on kaksi.

– Jos vuonna 2018 tapahtui taksilain uudistuksen myötä iso mullistus, tämä on nyt ehkä sitten se seuraava mullistus. Elämme mielenkiintoisia aikoja, sanoo Harri Pettersson.

Sote-kyytien osalta pyrkimys on ollut pitää tilausprosessi mahdollisimman samanlaisena kuin tähänkin asti.

Kaupungin tiedotteessa kerrotaan, ettei uuden järjestelmän käyttöönotto tuo asiakkaille muita muutoksia kuin uuden yrityksen puhelinnumeron sekä mahdollisuuden käyttää älypuhelinsovellusta matkojen tilaamiseen.

– Pyrkimys tosiaan on, että asiakkaalle muutos olisi mahdollisimman pieni. Nähtäväksi jää, miten asia sitten todellisuudessa menee, pohtii Harri Pettersson.

Sote- ja Kela-kyydit ovat kaksi eri asiaa

Tämä juttu käsittelee pääasiassa niin sanottuja sotekyytejä eli Rauman kaupungin sosiaali- ja terveystoimialan järjestämiä kuljetuspalveluita.

Kyse on kaupungin ostamasta palvelusta, jolla tarjotaan siihen oikeutetuille vaikeavammaisille henkilöille vähintään 18 yhdensuuntaista matkaa kuukaudessa asiointi- ja virkistystarkoituksiin.

Sotekyydit ovat eri asia kuin niin sanotut Kela-kyydit. Kelasta voi saada matkakorvausta, kun matkustaa julkiseen tai yksityiseen terveydenhuoltoon. Tähän asti Kela-kyytejä on välittänyt Satakunnassa Lounais-Suomen Taxidata, mutta vuoden alussa niitä alkaa välittää kaksi eri yritystä: Taksi Helsinki Oy ja Seinäjoella pääkonttoriaan pitävä Keskustaksi Oy.

Kaupungin sote-kyytejä puolestaan on tähän asti vuonna 2018 tehdyllä sopimuksella välittänyt Satakunnan Aluetaksi. Kyytejä on ajanut Rauman Ula-taksi Oy.

Kyydinvälitys kilpailutettiin aiemmin syksyllä, ja palveluntuottajaksi valikoitui FCG Smart Transportation Oy. Itse kyytien kilpailuttaminen mennee ensi vuoden puolelle, kuten jutussa kerromme.

Kaupunki lähettää uudistetut ohjeet sote-kuljetuspalveluiden asiakkaille joulukuun loppupuolella.

Sote-kyytien käytössä puolen miljoonan tiputus

Vammaistyön päällikkö Vesa Kiiski toteaa ymmärtävänsä raumalaisten taksiyrittäjien huolen kilpailutuksen hoitamisesta ja siitä, kuka kyytejä ajaa.

– Ymmärrän yrittäjien huolen mahdollisesta tulojen vähenemisestä. Se ei kuitenkaan ole missään nimessä tarkoituksenamme tässä, Kiiski sanoo.

Sote-kuljetuspalveluiden käyttö on koronapandemian myötä vähentynyt huomattavasti. Niihin ovat oikeutettuja henkilöt, jotka eivät vamman tai sairauden vuoksi pysty käyttämään julkisia kulkuneuvoja.

Käyttäjiin kuuluu paljon esimerkiksi ikäihmisiä, jotka ovat koronan vuoksi vähentäneet asiointia ja siksi kyytejä on tarvittu vähemmän.

Kiisken mukaan luvuista näkyy, että vuonna 2019 eli ennen koronapandemiaa kaupungilta meni sote-kuljetuspalveluiden järjestämiseen miljoona euroa. Tältä vuodelta uusin toteuma on lokakuulta, johon mennessä kuljetuksiin oli mennyt vain puoli miljoonaa euroa.

– Euroissa sen kyytien vähentymisen näkee, ja se puoli miljoonaa on raumalaisilta taksiyrittäjiltä pois. On ymmärrettävää, että heitä kiinnostaa, millä hinnalla kyytejä tulevaisuudessa ajetaan, Kiiski sanoo.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut