Rauman telakalla nähtiin valtiotason vierailu, kun Viron presidentti Kersti Kaljulaid kastoi MyStarin: "Tämä osoittaa, että myöhäisherännäisetkin voivat pärjätä"

Tallinkin MyStar kastettiin ja laskettiin vesille juhlavin menoin. Tallinkin toimitusjohtaja Paavo Nõgene: "Meidän pitää alkaa taas elää".

Samppanjapullon pirstominen, nimen paljastaminen, pyyrmanin trumputus. Rauman telakalla torstai-iltapäivällä tapahtunut Tallinkin MyStar-aluksen kastaminen ja vesillelasku piti sisällään kaikki perinteiset elementit – ne raumalaisetkin. Erityistä juhlavuutta tilaisuteen toi valtiotason vierailu, kun samppanjapulloa pidelleen narun leikkasi ja sanansa lausui Viron presidentti Kersti Kaljulaid. Hän on aluksen kummi.

– Virolaiset ovat hyvin ylpeitä Tallinkista, ja niin olen myös minä henkilökohtaisesti. Pidän yrityksistä, jotka auttavat vaikeina paitsi itseään, myös valtiota ja kansaa. Tallink on ollut pandemian aikana yksi aktiivisimmista ratkaisujen etsijöistä Virossa, Kaljulaid sanoi juhlapuheessaan.

MyStar on osoitus Viron talouden onnistumisesta

Median haastattelutuokiossa presidentti Kaljulaid löysi MyStarista kytköksiä huomattavista isompiinkin asioihin kuin Suomenlahden ylittämiseen.

Länsi-Suomen kysymykseen siitä, mikä merkitys uuden laivan rakentamisen kaltaisilla talousuutisilla on koronapandemiasta ulos pääsemiselle, Kaljulaid vastasi polveilevasti viittaamalla Viron talouden viimeaikaisiin hyviin uutisiin ylipäätään.

MyStar on Viron talouden konkreettinen ilmentymä, hän näki.

– Tämä osoittaa, että perinteisilläkin aloilla myös myöhäisherännäiset voivat pärjätä. Viro teollistui hyvin myöhään miehityshistoriamme vuoksi. Tällaisetkin maat voivat saavuttaa isoja taloudellisia onnistumisia, Kaljulaid pohti ja viittoili takanaan komeilleen laivan suuntaan.

"Meidän täytyy alkaa taas elää"

Koronapandemiasta pitäisikin alkaa etsiä tietä ulos, totesi puolestaan Tallinkin toimitusjohtaja Paavo Nõgene Länsi-Suomen haastattelussa.

– Elämän pitää jatkua. Oma mielipiteeni on, että meidän täytyy alkaa taas elää ja ymmärtää, että virus on täällä kanssamme. Sen kanssa on opittava elämään. Pelon aika alkaa olla ohi, kun rokotukset suojaavat meitä, Nõgene pohti.

Matkailualan ja erityisesti laivamatkailun tulevaisuudennäkymiä hän piti tällä hetkellä positiivisina.

– Toivomme, että pandemia olisi ohi viimeistään ensi kesänä, tai ainakin ihmiset olisivat täysin rokotettuja ja rajoituksista olisi päästy eroon.

Raumalla rakentaminen Tallinkille suuri ilo

Pandemia on koetellut Tallinkia kovalla kädellä. Esimerkiksi viime syksynä yhtiö kävi läpi 2500 työntekijää koskeneet yt-neuvottelut. Irtisanomisia tehtiin myös Suomen maatoiminnoissa.

Syvällä on siis käyty, mutta missä mennään nyt? Jälleenrakennus ja avautuminen vie Nõgenen mukaan aikaa.

– Kaikkien reittien uudelleen avaaminen ja koko matkustusbisneksen palautuminen normaaliksi vie varmasti kaksi tai kolme vuotta. Ottaa aikansa, että ihmiset alkavat ymmärtää, että laivoille ja matkoille voi palata.

– Risteilykulttuuri on meille kuitenkin aika ominaista. Uskon, että sen pariin jälleen löydetään, Nõgene sanoi.

Seuraavaksi RMC:n ja Tallinkin lämpimässä suhteessa edessä on MyStarin luovuttaminen Tallinkille. Suunnitelmien mukaan se tapahtuisi ensi vuoden alkupuoliskolla.

– Olen todella iloinen, että laiva on voitu rakentaa Raumalla. Täällä toimivien varustamoiden tulisi ymmärtää ja tukea paikallisia laivanrakentamisen perinteitä, eikä tilata aluksia jostain isosta maista, Nögene hymyili.

Telakkayhtiön lyhyt historia ja katsaus tulevaisuuteen: "Meillä on nyt kohtuullisen paljon tekemistä"

Rauma Marine Constructions perustettiin 2014.

Aluksi nuori yhtiö eli muun muassa huolto- ja muutostöillä: Silja Serenade, Silja Symphony, jäänmurtaja Otso ja tutkimusalus Aranda.

RMC tarttui myös erikoisprojekteihin. Rauman telakalla rakennettiin esimerkiksi Admaresin kelluva hotelli, tekosaari ja huviloita arabimaihin. Almacon projektissa rakennettiin kansirakennelma kanadalaiseen laivaan.Raumalla tehtiin myös lohkotöitä Meyer Turun rakentamiin risteilijöihin.

Kesällä 2016 RMC sai ensimmäisen laivakaupan. Tanskalainen Molslinjen tilasi autolautan, joka sai nimekseen Hammershus. Laiva luovutettiin kolme vuotta sitten.

Tammikuussa 2019 Wasaline tilasi autolautan Vaasa-Uumaja-reitille. 120 miljoonan euron Aurora Botnia on viittä vaille valmis.

Heti perään, maaliskuussa 2019, allekirjoitettiin Tallinkin 250 miljoonan euron kauppa MyStarista. Alus laskettiin nyt vesille Rauman telakalla.

Pitkään neuvoteltu Merivoimien tilaus varmistui syyskuussa 2019. Neljän sotalaivan sopimuksen arvo on vajaat 650 miljoonaa euroa. Monitoimikorvettien aseistus ei sisälly tähän summaan.

Tasmanialaisen TT-Linen aiesopimus kahdesta autolautasta ehdittiin jo purkaa, mutta aikalisän jälkeen Australiasta palattiin asiaan. Huhtikuussa 2021 tehtiin noin 550 miljoonan euron diili laivojen rakentamisesta Raumalla.

– Tilauskanta on mielestäni erinomainen. On kahta pääsorttia: erikoislaivoja kuten Laivue 2020-projekti ja toisaalta matkustaja-autolauttarakentamista. MyStaria seuraa kaksi laivaa TT-linelle. Ne ovat olemukseltaan ja luonteeltaan hyvin samanlaisia kuin Tallinkin lautta. Toistettavuus tuottaa mielestäni telakalle lisäarvoa, kommentoi RMC:n toimitusjohtaja Jyrki Heinimaa torstaina.

RMC on kisannut Turun kanssa Rajan kahden vartiolaivan kaupasta.

– Olemme aina kiinnostuneita kun Rajavartiolaitoksella on projekti tekeillä. Odotamme toki Rajan päätöstä, mutta mietimme samalla, että meillä on nyt kohtuullisen paljon tekemistä. Tasmanian-projektin myötä tilauskantamme on vahvistunut niin paljon, että toimitusajat ovat selvästi jo kauempana. Silläkin voi olla vaikutuksia, sanoi Heinimaa,

RMC lobbaa myös sen puolesta, että Suomen ja Ruotsin tarvitsemat uudet jäänmurtajat tehtäisiin Raumalla.

Janne Rantanen, Länsi-Suomi

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut