Rauman telakalla rikotaan ennätyksiä: ”Ei ole syytä, miksi emme voisi olla maailman parhaita”

Rauma Marine Constructions aikoo ensi vuonna työllistää jo noin kolmesataa asiantuntijaa. Korvettien rakentaminen tuo telakalle rutkasti lisää osaamista.

RMC:n palkkalistoilla oli vuoden 2022 lopussa noin 210 henkilöä. Nyt lukema on 258 ja ensi vuonna työntekijämäärä voi yltää jo yli 300:n.

Kun Rauma Marine Constructions (RMC) aloitti vuonna 2014 oli asiantuntijaorganisaatiossa parikymmentä asiantuntijaa.

STX Finlandin lopetettua RMC lähti rakentamaan uutta kokonaisuutta ja meni vuosia, että työntekijäkaarti nousi 50 osaajaan.

Kun telakan historiaa on takana kohta kymmenen vuotta, rikkoo oman työvoiman määrä koko ajan uusia ennätyksiä.

Vielä alkuvuonna telakkayhtiön omalla palkkalistalla oli noin 200 työntekijää, nyt luku on jo 258.

RMC:n HRD manager Mika Valtanen kertoo, että ensi vuonna voi mennä uusi sataluku rikki.

– Historiamme aikana henkilöstömäärämme on noussut jatkuvasti. Ensi vuonna olisi tarkoitus löytää viisikymmentä uutta osaajaa.

– Aikaisemmin meillä on tehty laivoja peräjälkeen, mutta nyt laivoja on rakenteilla kolme yhtä aikaisesti. Sen vuoksi moneen eri työtehtävään tarvitaan lisää väkeä, Valtanen sanoo.

Samaan aikaan kun asiantuntijakaarti yltää kolmeensataan, saattaa RMC:n alihankkijaverkostossa työskennellä jopa 1 500 käsiparia.

Tosin tästä suuremmaksi työntekijämäärä tuskin Raumalla yltää, sillä RMC:n toimitusjohtaja Mika Nieminen kertoi Länsi-Suomelle (30.10.) kolmen yhtäaikaisen laivahankkeen olevan Rauman telakalle juuri optimaalisen kokoinen määrä.

Uniikit osaajat vähissä

RMC:n omilta sivuilta näkee avointen työpaikkojen listauksen, joiden joukossa on muun muassa suunnittelijaa, ostajaa ja tuotantoinsinööriä.

Perinteisten ja varsin yleisten toimenkuvien lisäksi haussa on hyvinkin yksilöllistä osaamista. Yksi niistä on melu- ja värähtelyasiantuntijan työ.

Valtanen myöntää, että hyvin uniikkeihin tehtäviin oikeiden henkilöiden löytäminen on työläämpää.

– Laivanrakennus on Suomessa aika harvojen käsissä, ja monesti ne osaajat ovat jo töissä. Ei niitä vapaana työttömänä pyöri, mikä vähän pidentää sitä hakuprosessia. Mutta tähän asti olemme osaajat onnistuneet löytämään.

Etenkin erikoisemmissa työtehtävissä headhunting eli suorahaku on toimivin vaihtoehto.

Valtanen kertoo, että Rauman telakalle asiantuntijoita haalitaan kaikilla mahdollisilla rekrytointikeinoilla.

Yksi iso asia on se, että RMC:n tunnettuus ja imago pidetään korkealla. Valtasen mukaan ei pidä tuudittautua siihen, että RMC:n nimi tunnettaisiin vielä joka paikassa edes alan sisällä.

– Monesti meidän rekrytoitavat tulevat muualta Suomesta, joten on tärkeää markkinoida telakan lisäksi myös Raumaa ja koko aluetta.

– Pitää luoda houkutteleva paketti, mutta myös sitä pitovoimaa, että saamme pidettyä osaajat täällä.

Yksi tärkeä imagonrakentaja on vahva oppilaitosyhteistyö sekä yhteistyö Rauman kaupungin kanssa.

– Pitää huomata, että vaikka haemme valmiita ammattilaisia taloon, niin meille tulee yliopistoista tekemään lopputyötä tai harjoittelua ja he jäävät sitä kautta töihin. He ovat niitä tulevaisuuden laivanrakentajia.

Korvetti-hanke opettaa

Parhaillaan Rauman telakalla ensimmäisen Spirit of Tasmanian aluksen työt siirtyivät varustelulaituriin, viime viikolla oli toisen aluksen kölinlasku kuivatelakalla.

Samaan aikaan käynnistyi puolustusvoimien Laivue 2020 -hankkeen tuotanto ensimmäisen korvetin parissa.

Mika Valtanen muistuttaa, että neljän monitoimikorvetin rakentaminen Raumalla on sellainen hanke, joka jättää niin RMC:n organisaatioon kuin alihankkijoille rutkasti tietotaitoa ja osaamista

Valtanen kertoo, että puolustusvoimien aluksissa tarvitaan yleistä laivanrakennusosaamista, mutta myös niin erikoisia taitoja, että pelkästään niitä varten voidaan joutua hankkimaan osaajia.

– Meidän verkostossa on yli kolmekymmentä kumppania. Pyrimme muodostamaan pitkiä kumppanuuksia ja heillä on sitä osaamista, jota voimme hyödyntää.

RMC:n telakalla on tällä hetkellä hyvä vauhti päällä, minkä kuulee myös avainhenkilöiden puhetyylissä.

Valtanen puhui torstaina Samkin meriverkostopäivillä mahtipontisen otsikon alla: Raumalla on maailman parhaat laivanrakentajat.

Vaikka alun perin alustuksen piti olla RMC:n projektijohtaja kommodori evp. Timo Ståhlhammarin näpeissä, ei Mika Valtanenkaan halunnut lähteä otsikon väitteestä peruuttelemaan.

– Me haluamme, että tulevaisuudessa Raumalla on maailman parhaat laivanrakentajat. Rima pitää olla korkealla.

– Meillä on täällä infra kunnossa, meillä on mahdollisuudet tehdä monenlaisia projektia. Ei ole syytä, miksi emme voisi olla maailman parhaita.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut